Visar inlägg med etikett Bo Vital. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Bo Vital. Visa alla inlägg

lördag 22 september 2012

Höstdagjämning

Idag har det känts som om hösten har kommit på allvar med regn, rusk och mörker. Vart tar tiden vägen? Hoppasl att det fortfarande kan bli några soliga dagar som vi kan få njuta av. Förra lördagen sken solen i alla fall då det var dags för den traditionsenliga turen till Skördefesten på Färgargården. Jag var där tidigt för att slippa trängseln. Först ett besök hos "skärsliparen" för att få mina knivar slipade. Helt underbart med vassa knivar i köket! Nästa besök blev hos fiskhandlaren för inköp av abborr- och gösfilé. Smakade senare underbart med nystekt abborrfilé till middag! Kunde notera att utöver blommor och frukt så fanns det många som sålde stickade alster, bl.a. mycket vantar. Tog en extra titt på bordet med svamp och speciellt svampar som kan användas till färgning av garn. Har nämligen blivit medlem i en FB-grupp, som färgar garn med svamp och där man kan lära sig mycket.  Har inte testat ännu, men vill lära mig mer och hoppas komma igång så småningom. På 70/80-talet  växtfärgade jag, men det här är nytt för mig.



Har börjat på ett nytt par vantar, Rosenvante ur Solveigs vantar. Med posten häromdagen kom boken Maskor och Medeltid. Underbara bilder och inspiration. Vem vet kanske det blir ett nytt projekt med mönster ur boken.


Har ju berättat tidigare att jag är "huvudperson" i Bo Vitals nya broschyr. På framsidan har jag på mig min fina "Fritt etter Fana", som jag trivs mycket bra med.

Måste också visa ett foto jag fick för någon dag sedan med med den unga damen som fick hästtröjan i födelsedagspresent av sin mormor. Enligt mormor blev hon mycket glad för tröjan, vilket framgår av hennes nöjda min.

Min tv-stickning den här veckan har varit en halsvärmare, som ska kompletteras med muddar i samma garn och mönster. Knapparna ska bytas, eftersom jag inte har samma knapp till muddarna.


Det blir inte så ofta jag gör inlägg på bloggen numera, men när jag väl kommer igång vid datorn, märker jag att det blir en hel del att skriva och berätta om.

Önskar alla en skön söndag! Själv ska jag gå på 16-årskalas i morgon eftermiddag.

tisdag 7 augusti 2012

Färdigstickat och litet annat


Idag blir det ytterligare ett inlägg, som till största delen visar vad jag stickat under de senaste veckorna. Har haft en period med sjalstickning, eftersom det är Kofthäxornas tema under sommaren. Det började med Magrathea, fortsatte med Rough Seas Shawl och Autumn Leaf Shawl.



När jag ändå hade fart på stickorna tog jag fram min Stjärnhop, som har legat länge därför att jag "fegat" när jag skulle klippa isär den. Nu är den delad med kanten påstickad och ser ut så här innan jag blockat den. Ny bild kommer när den är blockad och klar


Emma från Nya Zeeland har varit och hälsat på mormor (min granne) och jag fick en fin bild tillsammans med henne. Som present fick hon ett par snabbstickade vantar, eftersom det är vinter på Nya Zeeland när hon kommer hem.



Bo Vital kommer i samband med Augustifesten den 18 augusti att distribuera en ny broschyr, där jag på nytt  har fått agera "fotomodell" i visningslägenheten. Ganska kul för en gammal tant :o)

Igår fick Marita (Maritas Maskor) och jag besked om att vi är välkomna till Habo på stickeventet den 20-21 oktober. Verkligen något att se fram emot och längta till!!

Ha en bra fortsättning på tisdagen! Själv ska jag titta in på "Randigt tisdagscafé" på FB.

måndag 27 februari 2012

Intervjun


Så här såg bild och intervju ut idag i Folkbladet. Tyvärr finns ingen bild i tidningens nätupplaga så jag har fotat från tidningen. Bilden blev suddig, men vill du läsa artikeln så finns den här.

Nu ska jag snart göra mig klar och ta en sväng till stickcaféet på Vetekornet. Kan bara stanna en kort stund eftersom jag inte har någon avlösning till KM.

Ha en bra dag!

söndag 26 februari 2012

Hur gick det igår?

Trots annonsering i lokalpressen och utdelade flyers var det inte så många besökare som kom till visningslägenheten. Tråkigt eftersom vi var laddade för att ta emot många "teknikintresserade". Man kan  undra varför och förklaringen kan vara att många var ute och promenerade i det soliga vädret, att många befann sig i Hageby Centrum för att shoppa och titta på uppträdande av Sean Banan eller är det så att äldre kvinnor är litet rädda för teknik.
Jag hade en trevlig dag och tackar för alla uppmuntrande kommentarer. Efter litet strul med uppkopplingen kunde jag visa både min blogg och Online stickcafé (Facebook) på väggen med hjälp av en liten projektor.


Jag fick berätta om mitt "liv på nätet" för ett 10-tal besökare, tre av Bovitals värdinnor och Anita (projektledare).Besökarna bjöds på kaffe. En journalist och en fotograf från Folkbladet kom också, men då hade tyvärr nätuppkopplingen brutits och kontakten gick inte att återupprätta. Jag kunde bara berätta litet om mig och hänvisa till min blogg. Tanken är att "intervjun" ska komma i Folkbladet i morgon måndag. Några bilder blev det i alla fall.
 




I eftermiddag är jag bjuden på födelsedagskalas till KM:s brorsdotter, där vi ska fira hennes äldste son som fyller 20 år idag. Stort Grattis till Gustav!

Ha en bra fortsättning på söndagen!

fredag 24 februari 2012

I morgon är det dags

Ja, i morgon är det den 25 februari och dags för mitt deltagande i Aktiviteten i Bovitals visningsmiljö. Rubriken till annonsen i dagens Norrköpings Tidningar lyder "Hur kan kvinnor använda teknik som underlättar vardagen?" Inga-Britt ska tala om "vad som har underlättat vardagen för henne i hemmet". Vidare står det att jag ska "berätta om och visa hur jag använder teknik för att delta i mitt favoritintresse tillsammans med andra utan att vara på plats". Favoritintresset är givetvis stickning och jag ska berätta om min blogg, mina bloggvänner. Facebook med Online Stickcafé och andra grupper jag är med i.  Har tidigare hållit ett litet föredrag på Äldremässan. Nu ska jag vara med mellan 11.00 - 14.00. Jag tycker det ska bli jätteroligt, eftersom "mitt liv på nätet" har kommit att betyda så mycket för mig. Lovar återkomma med rapport och eventuellt några bilder.

fredag 3 februari 2012

En bra dag

En kall (-13 i morse) men mycket solig dag, som tycks ha påverkat mig positivt. Har en lång "att göra"-lista, men för det mesta blir det inte mycket som jag får stryka. Letar fortfarande efter energin, som har svårt att infinna sig. Idag kände jag mig i alla fall mycket nöjd när jag äntligen bytte mina julgardiner i köket mot ett par blå med rosa pioner. Ja, egentligen är det bara gardinkapporna jag byter, då jag har vita spetsgardiner på sidorna. De här gardinkapporna har inte suttit uppe på flera år, så det kändes "fräscht" igen och blev en härlig färgklick i det i övrigt vita köket.

Jag har också tagit fram en mycket gammal filt av virkade mormorsrutor. Vet inte hur gammal den är och vem som har gjort den, men jag minns den redan från mitt barndomshem. Den är ihopsydd av två trådar (som jag tror) moulinëgarn i olika färg. Tyvärr har tråden blivit skör och gått av på ett flertal ställen. Min tanke är nu att "rekonstruera" filten, dvs sy ihop den och lägga den i en sliten fåtölj. Några gamla kuddar ska också bli "omgjorda" för att platsa i soffan. Återkommer med bilder när projekten är klara. Nu gäller det att hålla tummarna för att den positiva känslan fortsätter..........:o)

Fick också besked att uppdraget för Bo Vital flyttats till lördagen den 25 och att hemtjänsten ställer upp med anhörigstöd när det är dags för syfestivalen och Stickas årsmöte lördagen den 18 februari.
Nu är det dags för tv och "På spåret".

Önskar alla ett trevligt veckoslut!

tisdag 31 januari 2012

Sista dagen i januari

Fattar inte riktigt att det redan är den 31 januari. Fortfarande bara ett tunt snölager och efter några kalla dagar visar termometern 0 grader just nu. Personligen tycker jag det är skönt, då jag tänker på problemen jag haft de två senaste vintrarna med alla snömassor. Vintern 2009/2010 var jag höftopererad och vintern 2010/2011 handledsopererad och var hänvisad till att få hjälp med snöskottningen. Längtar efter våren och tycker det är skönt att det blir ljusare för varje dag.

Idag var KM på Granens aktivitetscenter och jag har fått några timmar "egentid". Hade så många planer på vad jag skulle hinna med, men som vanligt blir det inte mycket gjort. Försöker först och främst att komma i balans med mig själv och just nu känns det ganska bra. Väntar fortfarande besked om växelboende, men tyvärr har inget hänt efter att vi tackat nej till delat rum på ett äldreboende. Får stöta på igen och se om det kan bli något ledigt. Det är ju inte så bra om jag sliter ut mig helt och hållet och inte orkar vara anhörigvårdare.

Har flera stickningar på gång, men det går långsamt. Har börjat på en Karin Kurbitsmössa och har en halv hundvante kvar att sticka. Har stickat ett par pärlmuddar, som jag fått beställning på och som bara ska sys ihop. Min Fana-kofta måste jag också fortsätta med. Så fort som tiden går är det snart påsk och då ska den ju vara färdig.


Fick för en stund sedan ett samtal om jag kunde delta i Bo Vitals visningslägenhet för att berätta litet om "mitt liv på nätet" lördagen den 18 februari. Tyvärr är det fel datum, då jag och Kine åker buss till syfestivalen och Stickas årsmöte just den dagen. Hoppas att Bo Vital kan ändra datumet till den 25 februari. Nu är det hög tid att logga in på Online stickcafé på FB.
Ha en bra tisdagkväll!

måndag 10 oktober 2011

Nya tag

Ännu så länge känns det tufft, men nu gäller det för mig att försöka starta om igen med stickningen, bloggandet, broderiet, nya projekt eller vad det kan bli. Jag har haft ett jättestort stöd från släkt, vänner och nätvänner. Ett stort tack för alla varma tankar och kramar som hjälpt mig under den svåra tiden med Theddy.

I onsdags var jag inbjuden till Äldremässan 2011 för att berätta om vad alla mina nätkontakter betyder för mig. Det var 20-25 åhörare vid två tillfällen som lyssnade på mig. Då fick jag möjlighet att framhålla hur viktiga mina vänner på bloggen, Online Stickcafé och övriga nätgrupper är för mig. Att man inte ska vara rädd för tekniken och att man kan ha stor glädje av att ha tillgång till Internet på äldre dar. Om man behöver hjälp med tekniken, kan man i Norrköping besöka Supportstugan för att gratis få hjälp. På mässan visades också många tekniska hjälpmedel för ett stort antal intresserade besökare.

På lördagen besökte Kine och jag Nyköping för att vara med att starta Sörmlands Stickakademi. Där  träffade vi många stickintresserade damer och fick lyssna på föreläsningar om Stickning på Nordiska Museet, Stickkonstens historia och Gotländsk stickning förr och nu. Dessutom fanns det möjlighet att se hur man stickar tvåändsstickning på ett nytt sätt. I pauserna blev det givetvis egen sticktid. Ska bli spännande att följa utvecklingen av akademin.



tisdag 4 oktober 2011

Vad händer här?

En hel del är det som händer, men tyvärr har jag inte fått ner det på pränt. Mitt engagemang med Bo Vital har blivit "större" än jag kunde ana från början. Jag har blivit Bo Vitals ansikte utåt kan man väl kalla det. Vart jag kommer på varuhus, bibliotek, vårdcentraler och äldreboenden dyker min bild upp i form av broschyren jag visat tidigare och det senaste är en s.k. flyer, som berättar om Äldremässan i Sporthallen i morgon. Dessutom blev jag fotad och intervjuad i förra veckan för en artikel i tidskriften Allt om Hjälpmedel.

Ja, i morgon är det alltså dags för Äldremässan, där jag vid två tillfällen ska berätta litet om mitt liv på nätet med bloggen. Facebook, Online Stickcafé, Kofthäxorna, Ravelry och alla fantastiska vänner jag har kontakt med via Internet. Ska bli spännande och jag hoppas det kommer många besökare. Rapport kommer under veckan.

Måste också visa att jag har kommit igång litet med stickningen igen. Har ju lovat att sticka en babykofta som ska bli en doppresent. Vi har valt BabyDrops modell 20-15 och den stickas i blågrön Fabel och enligt önskemål kommer den att förses med en huva. Känns som om sticklusten håller på att återvända så sakteliga.



Ingår också i FB-gruppen Kofthäxorna, där man ska sticka en valfri kofta i flerfärgstickning. Kommer förmodligen att bli Fritt efter Fana, som jag länge haft på min stickönskelista. Har garn Lima, som jag tänker använda, men mer om det senare.

onsdag 21 september 2011

Berg- och dalbana

Det känns som om jag åker berg- och dalbana just nu. Positiva händelser blandas med negativa och tyvärr har inte lusten och energin kommit tillbaka ännu. Jag hoppas i alla fall att medicinen på sikt hjälper mig.

Börjar med det positiva, som gäller ytterligare engagemang i Bo Vital. Först ska jag torsdagen den 29/9 intervjuas och fotas i utställningslägenheten för en tidningsartikel. Sedan har jag inbjudits som "föreläsare" på en mässa Teknik för äldre i Sporthallen i Norrköping onsdagen den 5/10. Tanken är att jag vid två tillfällen under dagen ska berätta om min blogg och aktiviteter i nätbaserade cirklar som Ravelry och Online stickcafé. Tycker det ska bli kul och det kommer att behövas något som skingrar tankarna på det negativa..

Det negativa rör givetvis Theddy. Tumören har växt jättefort. Vi var hos veterinären i måndags och han var förvånad att Theddy kan äta och fortfarande verkar pigg och älskar våra promenader. Han skrev ut både smärtstillande och antibiotika för att lindra något av obehaget. Vill ju inte att han ska ha ont och må dåligt. Bävar för den dag vi måste ta det slutliga beslutet. Bara tanken får mig att må dåligt och ögonen att tåras.

Nu till något roligare. Om en stund ska jag göra mig i ordning för att åka på boksignering och stickprat..Det är Johanna Wallin som bjudit in till butiken Popsi för presentation av sin nya stickbok "Sticka mera småvarmt". Hoppas kunna återkomma med bilder.

Ha en bra kväll!

tisdag 16 augusti 2011

Förberedelse och mer Bo vital

Nu är det inte många dagar kvar tills vi ska åka till Dalarna och mina tvåändsstickade muddar är nu klara och ska förhoppningsvis förses med kavelfrans på lördag. Jag har också stickat en bit 20x40 cm som skulle filtas, men resultatet blev inte bra, så jag får nog köpa en bit på kursen.



Just nu är det litet roligt för många som jag träffar säger "Jag har sett dig på stan". Det är givetvis bilden av mig som figurerar på flera ställen. Bo vital har satt ut broschyrställ med broschyrer och en stor bild av mig. Inuti finns 8 olika bilder av mig och här är prov på en av dem. Den observante kanske ser att jag här har på mig en "Buttercup" och på den tidigare bilden (framsidan av broschyren) har jag på mig min "February Lady Sweater" och en liten "Möbius" runt halsen. Kul tycker jag!


Tillägg:
Stort tack för gratulationer på födelsedagen och alla uppmuntrande kommentarer. Det värmer och betyder jättemycket för mig när tillvaron inte känns så lätt.

söndag 7 augusti 2011

En både positiv och negativ vecka

Ja, så kan jag sammanfatta den gångna veckan. Börjar med att tacka så mycket för alla värmande kommentarer på bloggen. Känns så härligt att ni finns och tänker på mig, även om jag inte är så flitig med bloggskrivandet.

På torsdagen väntade något mycket positivt. Jag skulle träffa Bo vital-gänget eftersom man ville fota mig i visningslägenheten, som ska invigas den 10 augusti. Lägenheten har under sommaren möblerats och försetts med olika hjälpmedel för att underlätta att man ska kunna bo kvar hemma när man blir äldre. Till invigningen kommer barn- och äldreminister Maria Larsson, landshövdingen i Östergötland, representanter för fastighetsbolag och kommun. Jag antar att det kommer att bli uppmärksammat av både press och tv. Min medverkan kommer att bli i form av en broschyr med min bild, tagen tidigare hemma hos oss, på framsidan. Broschyren kommer senare liksom Bo vitals hemsida att innehålla de nytagna fotona av mig.


Så till det negativa. I vintras måste man dra ut några tänder på Theddy i samband med att man tog bort tandsten. Det har inte varit några problem förrän i början av veckan, då jag såg att en tand i underkäken satt snett och det såg ut som det var inflammerat runt tanden. Ringde veterinären men där var det semesterstängt. På onsdagen skulle vi på drop in till distriktsveterinärerna för den årliga sprutan och då tittade hon på tanden och rådde mig att ringa Norsholms Djursjukhus. Torsdag morgon ringde jag, men fick ingen tid förrän den 15/8. Lång väntan och jag såg att han blev sämre i munnen. Jag använder mycket sällan min mobil, men just den här dagen hade jag den med mig, batteriet var laddat och den var på. Plötsligt när jag kommit till visningslägenheten, hör jag en mobilsignal och alla pekar på min kasse. Det var från veterinären, som talade om att det fanns en återbudstid kl 15.30 samma dag. Kontaktade hemtjänsten som lovade att de kunde ta hand om KM när han kom hem med färdtjänsten kl 16. Det ordnade sig allts¨och jag tror på att det finns en mening med allt som händer. Väl hos veterinären fick jag tyvärr ett nedslående besked. Theddy ska komma tillbaka på tisdag för en stor undersökning, då han måste sövas. Det kan vara godartat, men kan också vara en elekartad tumör och veterinären ville förvarna mig, så att jag är beredd på det värsta. Då brast det fullständigt för mig och hon kramade om mig och sa att vi hoppas att det går bra. I efterhand känner jag mig mycket tacksam för att hon var så ärlig. Nu får han smärtstillande och antibiotika och verkar nästan som vanligt, men har litet svårt att äta. Skönt att vi fick komma så snabbt och nu får jag ändra min inställning till mobiltelefonen och ha den laddad och med mig varje dag när jag går hemifrån.

måndag 16 maj 2011

Anhörigstödet och Bo vital

Idag var det dags att träffa teamet som arbetar med Bo vital Norrköping för att se resultatet av den filmade intervjun. En aning spänd var jag allt, eftersom jag vet att det inte är lätt att se och höra sig själv. Intervjun har redigerats till en film på 7 minuter, som ska visas på anhörigriksdagen i Varberg den 24-25 maj. Måste erkänna att jag är både förvånad och nöjd över resultatet. Jag lyckas se avspänd ut och berättar om mitt liv som anhörigvårdare, min stickning, bloggen och hur vi utnyttjar anhörigstödet. Framförallt är projektledaren Anita nöjd och det känns bra, då det är hon som ska visa filmen.

Jag fick också se en liten bild på en "roll up", som tydligen visades i storformat i Hageby Centrum i förra veckan. C från hemtjänsten berättade ikväll att hon hade sett bilden på mig och sagt att "henne känner jag". En del av intervjun tillsammans med ett foto finns också utlagd på Norrköpings kommuns hemsida och kan läsas här.



Som tack för min "positiva inställning att hjälpa till" fick jag en trevlig Lavendel i kruka, som nu står vid vår entré och som sedan ska planteras ut i trädgården på lämplig plats.

Stort tack till Anita och teamet och Lycka till på anhörigriksdagen i Varberg

tisdag 10 maj 2011

Intervjun avklarad

Nu har jag blivit intervjuad och filmad för ett inslag som Bo Vital Norrköping ska visa på anhörigriksdagen i Varberg. Jag har normalt inga problem att prata, men så annorlunda det är när man har en mikrofon och en kamera framför sig. Bl.a. är det så lätt att tappa bort orden och att man tycker det låter fånigt det man sagt. Nu ska intervjun redigeras och jag ska få se resultatet på måndag. Håller tummarna att den blir bra. Tyvärr hade man glömt fotona som togs förra tisdagen, men det lär ha blivit en bra bild som man använt sig av.

Måste rätta till ett missförstånd som uppstått. Projektledaren Anita har på sin blogg felaktigt skrivit att jag har startat Online stickcafé på FB. Så är det ju inte. Jag berättade för henne i förra veckan att jag deltar flitigt 2 gånger i veckan, men det är ju Lisa som startat gruppen och ingen annan.

Nu är det dags att åka till ett vattengympapass på Vrinnevi.

måndag 9 maj 2011

Solig måndag

Efter en helt underbar helg fortsätter värmen ytterligare några dagar, vilket känns härligt för mig som gillar sol (sitter dock helst i skuggan) och värme. Vi har försökt sitta ute så mycket som möjligt. KM har suttit i rullstolen och bara njutit och tyckt det varit skönt. Jag har suttit bredvid och stickat på min Omelet, som sakta går framåt. Ska börja på chart C.

Ett stort tack för alla kommentarer som stöttar och uppmuntrar mig i samband med min aktivitet för Bo Vital. I morgon är det dags för den filmade intervjun och det känns litet pirrigt. Samtidigt tycker jag att det ska bli spännande och hoppas det blir en bra intervju, som ska visas på anhörigriksdagen. Jag har länge varit engagerad i stöd för anhörigvårdare, som jag anser gör ett fantastiskt jobb och delar gärna med mig av mina erfarenheter. För 2 år sedan blev jag intervjuad av Norrköpings Tidningar och det resulterade i en artikel i tidningen (se inlägg 20 april 2009).



En bild på min Hjärtekatt # 2, som heter Millan och väntar på att få sällskap att åka till Göteborg. Om en stund är det dags att åka till stickcafé på Vetekornet.

tisdag 3 maj 2011

Ibland händer något trevligt

Efter att jag hade deltagit vid seminariet för anhörigstöd på Thapperska och berättat om mitt liv som anhörigvårdare, fick jag frågan om jag kunde tänka mig att ställa upp i ytterligare sammanhang. Eftersom det är en angelägenhet som ligger mig mycket varmt om hjärtat, svarade jag givetvis JA.

Jag blev för någon vecka sedan uppringd av projektledaren för projektet Bo Vital, som startade i Norrköping i januari i år och kommer att pågå under två år. Projektet vill visa möjligheter för 80-plusare att bo kvar hemma och där Norrköpings kommun och olika samarbetspartners testar och visar upp ny teknik för äldre personer. Nu ville man ha en anhörigvårdare, som skulle kunna finnas på bild i broschyrer och andra trycksaker. Visst kunde jag tänka mig det och idag har jag haft besök av projektledaren, biträdande projektledaren, informationsansvarig inom vård- och omsorg och en praktikant. Efter att jag berättat litet om mig och min situation som anhörigvårdare, blev det fotografering och jag hoppas det blev någon bild som går att använda.

Projektledaren kommer att i slutet av maj delta i en anhörigriksdag i Varberg. För sin programpunkt vill hon göra en filmad intervju med mig, där jag ska berätta om mitt "andra" liv med bloggen, online stickcafé och mitt nätverk som jag har, där jag utnyttjar dagens teknik med Internet. Nästa tisdag är det dags att filma intervjun. Ska bli så spännande tycker jag.