Visar inlägg med etikett blommor. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett blommor. Visa alla inlägg

söndag 24 augusti 2014

Händelserika dagar

Här har hänt mycket den senaste tiden, så jag har inte fått tillfälle att skriva något på bloggen. Får därför göra en sammanfattning i dagens inlägg. Det började torsdagen den 14/8 när min älskade följeslagare Laban fyllde 12 år. Han är ett fantastiskt sällskap, som gör att ensamheten inte känns så svår.

Fredagen den 15 började mitt födelsedagsfirande med besök av blomstervännen A-M, som var förhindrad att komma på lördagen och överlämnade en jättefin bollkryss. Vi fick en trevlig och skön kaffestund på altanen.

Jag hade ju varit mycket fundersam om jag skulle fira min födelsedag, men bestämde att jag ville bjuda in vännerna till ett "invigningsmingel" och samtidigt visa den nya lägenheten. Gjorde i ordning snittar med lax, räkor och skinka/melon, ett stort fat med grönsaker och ett fat med meloner, nektariner, plommon och vindruvor. En härlig tårta med hallon och blåbär, som jag beställt på Nelins konditori (som jag ser tvärs över gatan från mitt köksfönster). Vi kunde sitta på altanen i solen mesta tiden trots att det kom några regnstänk. Totalt var vi 16 personer och jag uppvaktades med blommor i mängd.

  Jubilaren själv           




Några av gästerna   



Litet av blomsterprakten

På söndagen fortsatte firandet, då min bror och svägerska kom från Stockholm och bjöd på en läcker lunch på Knäppingen.
                          

På  måndagen fick jag ett mycket trevligt besök. Efwa (Medea), som är en kär bloggvän och inspiratör sedan flera år tillbaka, var på besök i Norrköping och ville träffas över en kopp kaffe och vad passade bättre än att bjuda in henne till min altan.
 
På eftermiddagen visste jag att det var stickcafé på Vetekornet (som är granne med mitt nya boende) och passade på att bjuda in damerna på litet frukt och dricka.
Sju av mina stickvänner på altanen utan stickning den här gången.

Igår fick jag besök av KM:s brorsdotter Ingrid och hennes mamma Kerstin (min svägerska), men då regnade det och vi fick dricka kaffet inomhus.

Ja det här var litet om vad har hänt här. Kan bara som avslutning tala om att sticklusten håller på att komma tillbaka och jag har satt igång med Surry Hills cardigan av Maria Magnusson. Kommer att passa till min "kapselgarderob" för höst/vinter. 

Det blev ett långt inlägg och ganska struligt att få ihop text och bilder, så nu är det nog sovdags snart. En ny vecka i morgon, som börjar med ett tandläkarbesök, där jag ska ta bort en tand. Inget jag ser fram emot.

måndag 26 maj 2014

Ett stämningsfullt farväl

Idag har jag tillsammans med släkt och vänner tagit farväl av Nils vid en mycket stämningsfull begravningsakt i Matteus kapell i Norrköping. Solen sken och spred ett underbart ljus över kistan, som var täckt av ett bårtäcke i blå toner och fina blomsterdekorationer på golvet runt kistan. Tror att Nils hade uppskattat att den närmaste familjen och så många av våra vänner hade kommit och för mig kändes det tryggt med allt stöd jag fick.

Musiken jag valt var Gammal fäbodpsalm som inledning och Air av Bach som avslutning.Det viktigaste var att få med Unforgettable, som alltid varit vår speciella melodi, och eftersom jag har en cd med Nat King Cole och Natalie Cole, bestämdes att den skulle spelas. Då brast det för mig och tårarna rann utmed kinderna. En av vännerna berättade senare att Nils redan för 20 år sedan bestämt att Unforgettable skulle spelas på hans begravning. När vi tog farväl vid kistan spelades Time To Say Goodbye på orgel. Prästen talade mycket personligt om Nils och det händelserika liv han levt och de 56 år vi fick tillsammans. Mycket hade han hämtat från "Livsboken om Nils", som skrevs för några år sedan som ett projekt i Jobbfabriken. En av vännerna S från Granen, som inte själv klarade av att komma, hade skrivit ett underbart och rörande tal, som hans hustru läste upp vid kistan. Utanför kapellet fick jag många bevis för att man tyckte begravningen varit ljus, minnesvärd och mycket "personen Nils".

Eftersom jag inte ville ha någon minnesstund upplöstes samlingen efter akten, men de som ville var välkomna på kaffe i Brånnestad. Nils brorsdotter I  hade bakat banankaka och en rabarberpaj och jag bidrog med chokladmuffins och Princesstårta (Nils favorit). Stort tack till I, K och V-A för all hjälp!

Den underbara buketten liljekonvaljer kom från vännen S och kortet visar Nils i 20-årsåldern.


Glömde berätta att Laban fick vara hos Kine under begravningen och han hade skött sig mycket bra och varit så snäll, Stort tack Kine!

söndag 11 maj 2014

Stort tack


Så underbart det är att ha så många vänner som stöttat mig under veckan som gått. STORT TACK för alla varma tankar och kramar jag fått som kommentarer på bloggen, inlägg på FB, telefonsamtal, personliga möten och blommor. Inser mer och mer hur mycket det betyder att ha ett sådant fantastiskt nätverk som jag har fått de senaste åren.

Har inte känt av ensamheten så påtagligt ännu. Jag var ju beredd på att KM skulle till Lennings i tisdags och att Laban och jag skulle vara ensamma i tre veckor. Många praktiska saker som måste ordnas så snart som möjligt. Besökt begravningsbyrån två gånger och utformat annons, som kommer i Norrköpings Tidningar på torsdag, och bestämt detaljerna kring själva begravningen, som ska ske den 26/5. Begravningsakten är tänkt att bli enkel och kistan kommer att täckas av ett bårtäcke med rutor i två nyanser blått och i morgon ska jag bestämma blomterdekorationen framför kistan.

Har just plockat ihop all medicin som ska lämnas in till apoteket. Sjukhussängen har hämtats och i morgon ska trygghetslarmet lämnas tillbaka, dörrlåset ska återställas och jag ska kontakta arbetsterapeut för hämtning av 3 rullstolar, turner, duschstol och bostadsanpassningen för nedmontering av trapphiss inomhus och ramper utanför huset. Det vridbara sätet i bilen ska ersättas av det ordinarie passagerarsätet. Med andra ord fullt sysselsatt hela tiden. Gör långa listor och stryker vartefter, men det bara dyker upp fler saker att tänka på. Som tur är känner jag att jag hittat tillbaka till 100% Metta och fått tillbaka min energi. Visste inte ens att den fanns kvar. All energi har troligen gått åt till att vara anhörigvårdare, vilket jag känner mig tacksam för att jag under många år kunnat vara för min man, men att han nu finns i mitt hjärta och stöttar mig.

Dystert väder och regn under hundpromenaden, men nu ska vi snart göra oss redo då Laban och jag är bjudna på lunch hos KM:s brorsdotter. Ha en bra dag!

lördag 13 oktober 2012

Höstbukett


Måste bara visa de fina blommorna jag fick igår av Tiffanys matte med ett stort tack för att jag promenerar med Tiffany. Jag som ser fram emot och älskar dessa underbara hundpromenader, men givetvis blir jag mycket glad åt att det uppskattas:))

söndag 2 september 2012

Långt uppehåll

Man kan undra om det inte händer något hos mig, men visst gör det det. Tiden går bara så fort och jag har inte riktigt fattat att sommaren, som jag gått och väntat på så länge, redan tycks vara slut.Jag hade tänkt att jag skulle hinna så mycket, men inte blev det så. Bl.a. skulle jag röja i förrådet, men då måste det vara en hel dag utan regn. De dagarna har i sommar varit få och när vädret har varit bra, har det alltid varit något annat som hänt. Så kan det bli - planering är tydligen inte min starka sida.

Varje gång KM varit på växelboendet har jag tänkt åka till Stockholm, men så har det inte blivit förrän förra helgen. Lördag morgon satt jag först på tåget mot Stockholm C, fortsatte med pendeltåget och mitt första besök blev hos Stäkets Hantverk och Design, som firade 15-årsjubileum och hade stickcafé. Många stickerskor hade samlats och bland dem träffade jag flera bekanta. Mycket trevligt och vi kunde sitta utanför butiken och sticka under eftermiddagen.

Jag har förmånen att ha kunna övernatta hos min bror och svägerska i Täby. Fick först skjuts till avtagsvägen mot Täby kyrkby, där min bror hämtade mig. På kvällen avnjöts en god middag och ett glas rödvin.

På söndagen tog jag mig till Liljevalchs för att se alla löv, som jag hört talas så mycket om och också sett bilder på. Det var mäktigt och helt imponerande. Verkligen ingen brist på fantasi. Tyvärr var väl "hängningen" av själva utställningen litet "rörig".Det fanns en katalog (röd) över utställningen i trädnummerordning och vilka löv som fanns på respektive träd. Men bland 2000 löv var det inte lätt att hitta vad man sökte. Den andra (blå) katalogen i namnordning hade tydligen tagits med hem av besökare, så jag fick be om hjälp i butiken för att hitta några löv jag var intresserad av. Det blev ett tre timmar långt besök, litet beroende på att det störtregnade när jag skulle åka därifrån. Då var det skönt att mellan varven sitta på en stol och bara betrakta "skogen".





På måndagen fick jag möjlighet att hälsa på min väninna, som jag känt i 63 år, och vi fick en trevlig stund tillsammans. Resten av dagen vandrade jag från Fridhemsplan via S:t Eriksplan, Odenplan, Drottninggatan till T-centralen för att ta T-banan till Mörby centrum. Älskar att göra stadspromenader och på vägen passerade jag Stickbutiken, som skulle slå igen och där blev det ett litet garninköp. Har egentligen för mycket garn, men kunde inte motstå 3 nystan Tove à 15 kr/nystan. Det är ett tvåtrådigt ullgarn från Sandnes, som tillsammans med ett grått Visjögarn ska bli ett par vantar "Bladverk" ur boken Solveigs vantar.


Trädgården har blivit dåligt skött i sommar, men jag kan fortfarande glädja mig åt blomprakten jag har på framsidan av huset. Där finns ett 10-tal olika pelargoner, mina fuchsior och änglatrumpeten som förhoppningsvis kommer att slå ut i nästa vecka.


I morgon kommer KM hem igen och jag har verkligen försökt att bara "ta det lugnt" och känner att jag är redo för att tampas med besöken av hemtjänsten under de närmaste fyra veckorna.

Ha en trevlig söndagseftermiddag!

fredag 22 juni 2012

Midsommarafton

Har varit dålig på att uppdatera bloggen märker jag. Förra veckan hade jag en positiv energi, kände mig "duktig" och fick en del gjort men hann inte skriva något inlägg. Den här veckan däremot har varit jättejobbig och motig och då försvinner lusten att skriva. Eftersom jag har en del bilder att visa, tänker jag göra ett separat inlägg med dem senare.
Vill nu bara önska alla mina vänner

En skön, solig och trevlig Midsommar!

Blommorna till vänster är tack från Tiffany och matte och till höger från Anita (Bo Vital).
Blir så glad och tackar så mycket!     

onsdag 30 maj 2012

Trädgårdsinspiration

Idag blev det ett härligt besök hos min väninna A-M  och hennes fantastiska trädgård, som jag berättat om tidigare. Tala om inspiration!!! A-M:s entusiasm är verkligen smittande. Kände efter en stund att nu är det dags att ta tag i min egen trädgård. Den har blivit litet vanskött de senaste somrarna, eftersom både energin och lusten har saknats.A-M:s trädgård är ständigt i förändring och för varje gång jag besöker den har det tillkommit nya planteringar, träd och växter.Tyvärr är det svårt att återge känslan av att sitta i denna oas, men visar litet av vad jag fångade med kameran.













Av A-M:s man S fick jag en ny änglatrumpet som heter Flamenco. Den kommer att få rosaröda trumpeter, när  den blommar. Ska bli spännande att se om jag lyckas. Hemma igen bar jag ut den rosa änglatrumpeter som övervintrat i mitt kök och trodde inte mina ögon när jag såg en stor knopp på en av stänglarna. Planterade också fyra stänglar från den gamla änglatrumpeten och som stått i vatten hela vintern och fått en mängd rötter. I morgon ska jag besöka Friis Handelsträdgård för att köpa litet växter till balkonglåda och några krukor. Tycker att det börjar kännas roligt igen :-).



Håller på att sticka ett par pom-pom-sockor (utan pom-pom) för att ha i sandaler och sommarskor.


Nu väntar sängen och en bra bok. God natt! Litet annan dygnsrytm när KM inte är hemma och hemtjänsten styr våra tider. I morgon ska jag hämta Tiffany, som ska bo hos mig till måndag kväll. Ska bli så kul!

söndag 3 juli 2011

Vecka 26

Så har det gått en vecka igen och vi är redan inne i juli månad. Det har varit en ganska jobbig vecka. Vi har utökat besöken från hemtjänsten till 4 gånger per dag plus nattjouren. Efter KM:s fall för några veckor sedan, vill inte benen bära honom. Han använder elrullstolen inomhus, vilket gör att han slipper några förflyttningar från fåtölj till rullstol. När vädret tillåter är det också enklare att komma ut i trädgården. Det är inte långa stunder som jag orkar sitta vid datorn och jag har funderat på att skaffa mig en smart-phone, så jag åtminstone kan hålla mig uppdaterad vad som händer med mina bloggvänner. Märker att jag tappar så mycket, när jag inte hinner läsa bloggar och följa med på internet. Försöker vara med på oneline stickcafé på tisdagar och torsdagar. Sticklusten och inspirationen har också avtagit och det enda jag tycks orka med är att sticka hjälmmössor. Har börjat på #5. Enkel stickning med bara räta maskor, vilket tycks passa mig bra just nu.

Några trevliga saker har dock hänt under veckan. I torsdags var det premiär för mig med stickcafé i Gubbens trädgård, vår lilla oas vid strömmen där vi träffas när Vetekornet har semesterstängt. Vi var fyra damer som hade en mycket trevlig stund, stickade, pratade och drack läskande iste.

På fredag eftermiddag var jag på det årliga besöket i A-M:s trädgård. Jag blir lika imponerad varje gång jag kommer dit. Här finns nya rabatter med nya växter och en enastående färgprakt, som tar andan ur mig. Jag bara önskar att jag på nytt kunde smittas av A-M:s entusiasm. Jag minns med glädje när vi på 90-talet "samlade" på fuchsior och A-M hade mer ån 100 olika sorter och jag hade ett 40-tal. Under veckan hade två trädgårdsföreningar varit på besök i trädgården. Inga bilder kan göra trädgården rättvisa, men jag gör ett försök att visa några av växterna. Först en ny änglatrumpet som inte är så hög men desto mer rikblommande med över 100 trumpeter blommande samtidigt.



En vit klematis från Estland

En gul underbar slottsros


En chokladblomma


En vacker liten blå blomma

fredag 24 juni 2011

Midsommarafton




En riktigt trevlig midsommar


önskar jag alla mina bloggläsare

söndag 1 maj 2011

Hjärtekatten Palle

Nu är Hjärtekatten Palle klar. Han har fått sitt namn efter vår katt, som bodde hos oss från 1976-87 och som egentligen var döpt till Pascal, men alltid kallades Palle. Nu sitter han och väntar på att få ressällskap av några andra katter härifrån för resan till Göteborg. Bl.a. har jag redan börjat på hans syster Millan, som förhoppningsvis går litet fortare att virka.



Idag blev han fotad i körsbärsbusken utomhus, men tyckte det var så kallt att han ville in i värmen och då hittade han en bra plats mellan orchidéer och bougainvilla.