Visar inlägg med etikett Musik i sommarkväll. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Musik i sommarkväll. Visa alla inlägg

torsdag 25 juli 2013

Längtans blomma

Så löd rubriken på dagens "Musik i sommarkväll" på Styrstadgården. (Kyrkan är stängd för renovering fram till oktober).  Det var systrarna Anna och Elin som kommit tillbaka till Norrköping för att glädja oss med sin fantastiska sång. För min del var det 5 år sedan jag hörde dem senast. Underrubriken var Sånger om drömmar och förväntan och givetvis kärlek, inte minst i Annas sång "Störst av allt", som hon skrivit till sin äldsta dotter, idag 4½ år. Även Elin bidrog med två egna sånger "Vindarna vänder" och "Jag längtar hem". Som avslutning sjöngs "I folkviseton" (Nils Ferlin/Torgny Björk), som har blivit något av ett signum. En sång som Anna berättade också hade sjungits på Elins bröllop för 10 dagar sedan. Stort Grattis!! Ett stort tack till Anna och Elin och pianisten David för en strålande sång- och musikunderhållning!

Helt underbart att få vara med om denna sångstund och det var bara tråkigt att så få hade tagit sig till Styrstad för att lyssna. Vet inte varför men det kan bero på dålig annonsering. Jag tror inte alla var på Nya Parken och tittade på fotboll (?). Jag är så glad att jag såg en blänkare i "Dag för dag" i dagens NT, ringde min väninna D, som också känner familjen S, och vi kunde åka dit tillsammans. Jättetrevligt att få träffa hela familjen igen, inte minst Annas små döttrar 4½ år och 11 månader. Hoppas det inte ska dröja så länge till nästa gång vi får höra dem.

När jag kom hem möttes jag av en lapp att Securitas gjort utryckning pga inbrottslarm och varit och gjort yttre och inre kontroll ua och att larmorsaken är okänd. Vid samtal med vår granne (som vi delar parhus med)  förstod vi att det varit hemtjänsten som gått in med nyckel, förmodligen blivit rädda när larmet gick igång, låst och försvunnit. Vi har uppehåll med hemtjänsten från em 23 juli till em 5 augusti, då KM är på korttidsboende. Varför det var inplanerat ett besök ikväll får jag ta reda på i morgon. Om inte larmet varit på, hade jag förmodligen aldrig fått veta att de varit här.

Bara Kitchner Stitch och tummarna återstår på mina blomstervantar. Han börjat på julivantarna med tema "Kust". Märker att det inte är många dagar kvar på juli och snart ett nytt tema, men jag tar det med ro och stickar vantar för att jag gillar det.

Nej klockan går mot midnatt och dags att sova!

fredag 27 juni 2008

Vacker sång och musik

På torsdagskvällen var det dags för Sommarmusik i Styrstads kyrka. Systrarna Anna och Elin tillsammans med pianisten Fredrik var traditionsenligt på plats och fick i år inleda sommarens musikkvällar i kyrkan. Kvällens tema var Minnen och framtidsdrömmar och programmet innehöll bl.a. Memory ur Cats, Over the Rainbow, Vilken underbar värld, Tomorrow och Man borde inte sova. Jag, som har följt systrarna under många år, kan bara konstatera att de bara blir bättre och bättre för varje år. Tack för en underbar sång- och musikstund. Jag hade tänkt att jag skulle hinna hem till fotbollen och sticka litet under matchen. Men så blev det inte, utan vi var ett 20-tal av familjens vänner och bekanta som bjöds på kaffe/te, smörgås och en underbar tårta i systrarnas föräldrahem efter programmet. Det innebar att jag kom hem precis lagom för att se Spaniens tredje mål. Det hade varit roligt om Ryssland gått vidare, men enligt alla kommentarer hade spanjorerna spelat en bättre fotboll än ryssarna, så det var säkert rättvist att de är i finalen på söndag.

torsdag 5 juli 2007

Musik i sommarkväll




Styrstad kyrka, min församlingskyrka, anordnar varje sommar konserter med sommarmusik. Det har blivit tradition att komma och lyssna till systrarna Anna och Elin, som återkommer varje sommar med sin underbara sång och musik. Det har varit intressant att följa hur deras röster utvecklats under åren och hur fantastiskt de låter idag. I kväll hade konserten rubriken "En bukett visor" - Sommarmusik i Linnés tecken. Ur programmet kan nämnas "För kärlekens skull", "Får jag lämna några blommor", "Änglamark" och "I denna ljuva sommartid". Helt underbart och det är bara att se fram emot nästa sommar.