Visar inlägg med etikett trädgård. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett trädgård. Visa alla inlägg

söndag 12 augusti 2012

Födelsedagsfirande

Igår var det en stor dag, då KM fyllde aktningsvärda 85 år. När jag frågade honom för några veckor sedan, om han ville fira sin födelsedag, fick jag till svar: "Kan vi inte göra som vi brukar?". Det betyder att det är Öppet hus och jag dukar fram en buffé, där gästerna kan välja vad de vill äta. På buffébordet fanns rostbiff, kassler, potatissallad, en bricka med frukt och grönsaker, ost och att dricka fanns cider, rosévin och fläderblomssaft. Tror alla lät sig väl smaka.



Därefter följde kladdkaka med grädde (glömde fota). Solen sken och den som ville kunde sitta på altanen, medan andra valde att sitta inomhus. En mycket trevlig dag, som uppskattades av KM. Inte lika mycket gäster som på 80-årsdagen, då vi var32 personer, men totalt blev vi 16 - familj och vänner som uppvaktade honom med blommor och presenter. Dessutom fick han många hälsningar på min Facebook-sida

Jubilaren själv

Ett stort tack till alla som uppmärksammade hans 85-årsdag!

Innan min bror återvände till Täby, hann vi med en tur till Ann-Marie och Sievert, som deltog i Tusen Trädgårdar och visade sin trädgård för allmänheten. Många intresserade besökare och man kan inte bli annat än imponerad. Vad sägs om en tredubbel änglatrumpet!!!




Ha en bra söndagseftermiddag!

tisdag 7 augusti 2012

Tusen Trädgårdar 2012

Här har varit tyst på bloggen en tid, men det betyder inte att det saknas något att skriva om, men som vanligt har det varit litet trögt att få ner det på pränt. Dagens rubrik syftar på vad som händer i helgen 11-12 augusti. På söndagen kommer många trädgårdar runt om i landet att öppnas för allmänheten, Mer om detta kan läsas här.Bland annat kommer mina vänner Ann-Marie och Sievert att visa sin trädgård, som jag besökt många gånger och visat bilder från. Deras trädgård kan man besöka både lördag och söndag. Jag var där för en vecka sedan för att beundra samlingen av fuchsior, som på nytt börjar växa sig stor. Ett reportage med bilder fanns i gårdagens Norrköpings Tidningar och ett inslag visades i 24nt. Jag kan verkligen rekommendera ett besök för den som är trädgårdsintresserad och har vägarna förbi.






onsdag 30 maj 2012

Trädgårdsinspiration

Idag blev det ett härligt besök hos min väninna A-M  och hennes fantastiska trädgård, som jag berättat om tidigare. Tala om inspiration!!! A-M:s entusiasm är verkligen smittande. Kände efter en stund att nu är det dags att ta tag i min egen trädgård. Den har blivit litet vanskött de senaste somrarna, eftersom både energin och lusten har saknats.A-M:s trädgård är ständigt i förändring och för varje gång jag besöker den har det tillkommit nya planteringar, träd och växter.Tyvärr är det svårt att återge känslan av att sitta i denna oas, men visar litet av vad jag fångade med kameran.













Av A-M:s man S fick jag en ny änglatrumpet som heter Flamenco. Den kommer att få rosaröda trumpeter, när  den blommar. Ska bli spännande att se om jag lyckas. Hemma igen bar jag ut den rosa änglatrumpeter som övervintrat i mitt kök och trodde inte mina ögon när jag såg en stor knopp på en av stänglarna. Planterade också fyra stänglar från den gamla änglatrumpeten och som stått i vatten hela vintern och fått en mängd rötter. I morgon ska jag besöka Friis Handelsträdgård för att köpa litet växter till balkonglåda och några krukor. Tycker att det börjar kännas roligt igen :-).



Håller på att sticka ett par pom-pom-sockor (utan pom-pom) för att ha i sandaler och sommarskor.


Nu väntar sängen och en bra bok. God natt! Litet annan dygnsrytm när KM inte är hemma och hemtjänsten styr våra tider. I morgon ska jag hämta Tiffany, som ska bo hos mig till måndag kväll. Ska bli så kul!

måndag 28 maj 2012

Lördag 26 maj

Hade en fantastisk dag i lördags med sol och värme, som tydligen passar mig mycket bra. Länge sedan jag kände mig så fylld av energi och lust att göra något trevligt. Började med en tur till trädgårdsdag på Färgargården. Tyvärr hade jag läst i NT på morgonen att kommunen inte har råd att plantera några blommor i rabatterna, så det kändes litet tråkigt. Som tur var hade planen fyllts med försäljare av både växter och hantverk. Mitt första besök blev till knivsliparen för att få en vass egg på min favoritkniv. Sedan blev det inköp av två tomatplantor, en gurkplanta, en basilika och en chiliplanta. Få se om det blir något att skörda senare i sommar. Hos fiskhandlarn blev det gösfilé, som panerades och åts till middag med en god dillmajonäs.


Eftersom det var så underbart väder tog jag en promenad för att titta på Rhododendrondalen, som ligger utmed strandpromenaden. Vet inte hur många sorter som planterats där, men i år blommade den jättefint i många olika färger.



Min promenad fortsatte utmed Strömmen och det var underbart grönt och fint utmed Åbackarna och till slut hamnade jag på den stora loppisen vid Himmelstalund, som har öppet varje lördag hela sommaren.  Måste erkänna att det fanns en hel del "skräp", men jag var nyfiken och tog en sväng runt. Vid det sista bordet, som enligt många var ett riktigt loppisbord, inhandlade jag en plåtburk med rosor på (till kakor) och en dansk kryddburk för totalt 11 kr.



På vägen tillbaka till bilen passerade jag Örtagården och Femöresbron, som fått sitt namn av att det kostade 5 öre att ros över Strömmen innan bron byggdes.

Väl hemma blev det fortsatt trädgårdsarbete med att sätta ihop mina pallkragar och fylla med jord. På fredagen hade jag  rensat ogräs, klippt gräsmatten och planterat om pelargonerna, som jag förvarat inomhus hela vintern. Så härligt att jag orkat med så mycket under dessa två dagar, men det kändes i hela kroppen på söndagen. Nu får jag ta det litet lugnare, eftersom det ska bli både kallare och sämre väder. Det har redan börjat mörkna vid horisonten. I morgon är det dags för KM:s två veckor på Lennings och den här gången ska jag försöka få ordning på mina papper och sätta in dem i pärmar. Vem vet, den här gången kanske jag lyckas.

Ha en bra vecka!

tisdag 22 maj 2012

Regn och åska

Väcktes vid 6-tiden av ett högt brusande ljud. Det tog en stund innan jag fattade att det var ett kraftigt regn jag hörde. När jag drog upp persiennerna och tittade ut på gatan, såg den närmast ut som en vårflod som strömmade förbi. Efter en stund började det blixtra och knalla. Årets förta åskväder som höll på en dryg timma.  Nu ser det ut att bli en fin dag och värmen lär ska hålla i sig hela veckan. Härligt!

Kände att det var dags att byta header från vårbild med snödroppar till försommarbild med lila syrener. En ljuvlig tid i trädgården börjar nu och på lördag har jag planerat ett besök på den årliga trädgårdsdagen på Färgargården. Tyvärr är det inte mycket äppelblom  i år, då trädet förmodligen vilar efter förra årets fantastiska skörd. I sommar ska jag prova att odla i  pallkrage. Vad det blir har jag inte bestämt ännu och får återkomma till det senare (om jag lyckas).

Nu är det snart dags att sätta sig framför tv:n med stickningen och följa princessdopet.

Ha en bra dag!

söndag 3 juli 2011

Vecka 26

Så har det gått en vecka igen och vi är redan inne i juli månad. Det har varit en ganska jobbig vecka. Vi har utökat besöken från hemtjänsten till 4 gånger per dag plus nattjouren. Efter KM:s fall för några veckor sedan, vill inte benen bära honom. Han använder elrullstolen inomhus, vilket gör att han slipper några förflyttningar från fåtölj till rullstol. När vädret tillåter är det också enklare att komma ut i trädgården. Det är inte långa stunder som jag orkar sitta vid datorn och jag har funderat på att skaffa mig en smart-phone, så jag åtminstone kan hålla mig uppdaterad vad som händer med mina bloggvänner. Märker att jag tappar så mycket, när jag inte hinner läsa bloggar och följa med på internet. Försöker vara med på oneline stickcafé på tisdagar och torsdagar. Sticklusten och inspirationen har också avtagit och det enda jag tycks orka med är att sticka hjälmmössor. Har börjat på #5. Enkel stickning med bara räta maskor, vilket tycks passa mig bra just nu.

Några trevliga saker har dock hänt under veckan. I torsdags var det premiär för mig med stickcafé i Gubbens trädgård, vår lilla oas vid strömmen där vi träffas när Vetekornet har semesterstängt. Vi var fyra damer som hade en mycket trevlig stund, stickade, pratade och drack läskande iste.

På fredag eftermiddag var jag på det årliga besöket i A-M:s trädgård. Jag blir lika imponerad varje gång jag kommer dit. Här finns nya rabatter med nya växter och en enastående färgprakt, som tar andan ur mig. Jag bara önskar att jag på nytt kunde smittas av A-M:s entusiasm. Jag minns med glädje när vi på 90-talet "samlade" på fuchsior och A-M hade mer ån 100 olika sorter och jag hade ett 40-tal. Under veckan hade två trädgårdsföreningar varit på besök i trädgården. Inga bilder kan göra trädgården rättvisa, men jag gör ett försök att visa några av växterna. Först en ny änglatrumpet som inte är så hög men desto mer rikblommande med över 100 trumpeter blommande samtidigt.



En vit klematis från Estland

En gul underbar slottsros


En chokladblomma


En vacker liten blå blomma

söndag 13 mars 2011

Vår i luften

Idag på hundpromenaden kändes det att våren nog snart är här. Solen ville inte tränga igenom, men +4,6 och inte någon blåst. Det blev en skön promenad. Det bästa är att Theddy fått en ny sele. När jag frågade Lotta på Hundforum hur jag ska klara att inte överföra min rädsla till Theddy vid möte med främmande hundar, rekommenderade hon mig att skaffa en speciell sele, där man fäster kopplet på hundens bröst. Hon hade själv testat det på stora hundar och hunden drar inte framåt vid mötet utan kroppen vrids litet åt sidan i stället. Hon var också snäll och hjälpte mig skaffa selen. Vi har inte behövt testa den vid möten, men som en bonus har Theddy börjat "gå fot" och jag har mycket bättre kontakt med honom. Jag började tyvärr felaktigt med flexikoppel när han kom till oss vid 1 års ålder, vilket gjort att han alltid gått framför mig, även sedan jag bytt koppel. Det är tydligt att även gamla (9 år i april) hundar kan lära sig.

Vårkänslan satt i när vi kom hem och vid en rundvandring i trädgården fann jag dessa små vårtecken.


Framkrafsad snödroppe


De små röda tulpanerna som tagit sig igenom isen

Måste berätta om den fantastiska konserten Kine och jag var på i torsdags. Började med Bartók och slutade med Dvorak. Musik jag inte kände sedan tidigare, men den framfördes lysande av Norrköpings Symfoniorkester. Höjdpunkten blev dock "Rhapsodie in Blue" med hela symfoniorkestern och en brittisk pianist som solist. Efter stående ovationer bjöd han på ett extranummer med jazziga toner. Helt i publikens smak och applåderna ville aldrig sluta. Kändes som en riktig vitamininjektion och vi var mycket nöjda med kvällen. Ett stort tack Kine!

fredag 17 september 2010

Fredag igen

och redan har mer än halva september passerat. Jag bara undrar vart tiden tar vägen. I onsdags passade A-L och jag på att ta en längre hundpromenad för att besöka A-M och hennes trädgård full med blommande änglatrumpeter. Man blir alldeles hänförd och kan bara säga "Wow" när man klivit in genom grinden. Här finns ett dussintal manshöga trumpeter med massor av gula, rosa, vita och ljusröda blommor. Några blommor är dubbla.



På hemvägen hörde vi ett väldigt skriande och himlen fylldes av 100-tals vildgäss på väg söderut. Det gick så fort och innan jag fått upp kameran hade de flesta flugit förbi, men jag lyckades fånga några på en bild. På bilden syns också det konstiga väder vi haft sista veckan. Ibland har himlen varit kolsvart, följt av ett kraftigt regn och efter en stund klart väder med sol igen.


Under veckan har jag stickat den första Karin-vanten, dvs septembermönstret i Vackra vantar som värmer KAL och håller nu på med vante nummer två, som kanske kan bli färdig under helgen.



I morgon förmiddag ska jag ta en tur till Färgaregården, där det är den årliga skördefesten. Har fått tips om att man kan få sina knivar slipade, något som behövs i mitt kök. På eftermiddagen ska KM och jag till Granen, där Nilson Jazz Cooking ska spela jazzevergreens.
På söndag är det dags att ta med KM till dagiset Murklan i närheten av bostaden för att rösta.