Visar inlägg med etikett Siesta Key Tee. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Siesta Key Tee. Visa alla inlägg

söndag 11 augusti 2013

Mycket att visa

Även om jag inte varit så flitig att uppdatera bloggen, så har jag inte legat på latsidan när det gäller stickandet. Mina junivantar i Vottealong 213 med tema blomster blev så här


Däremot är det litet trögt med juli- och augustivantarna med tema kust resp. djur, men det brukar gå bra bara jag kommer igång. 
Såg en sjal-KAL på FB "All about love", som jag tyckte såg intressant ut. Mönster på Ravelry. Hade en lila härva Merci från Tedman & Kvist, som jag tyckte skulle passa. Den var trevlig att sticka och nu är den färdig och ska blockas. Så här ser den ut före blockning.

Har också virkat 2 bläckfiskar, som ska överlämnas till neonatalavdelningen på ViN. Det blev en större blå och en mindre gul, givetvis beroende på vilket bomullsgarn jag använt. Hoppas de ska glädja några för tidigt födda barn.

Idag firade vi KM:s födelsedag med kaffekalas tillsammans med släkt och vänner. Då passade jag på att inviga min Siesta Key Tee. Hade hoppats få klar kjolen som jag tänkt sy till den, men det gick lika bra med vita jeans.

Oktober ser ut att bli en bra stickmånad. Den 12 blir det en ny sticklördag med "Stickcafé i Norrköping" och den 19/20 har Kine och jag lyckats komma med på Stickeventet i Habo. Härligt att ha så mycket trevligt att se fram emot.

lördag 20 juli 2013

Margareta-dagen då och nu

När jag växte upp var Margareta-dagen en av sommarens höjdpunkter, då grannbarnen bjöds in på kalas på vårt sommarställe vid Baggensvik (Värmdö utanför Stockholm). Som jag minns det var det alltid sol och vackert väder den dagen. Mamma bakade en jordgubbstårta som vi åt med god aptit. Numera blir det inte mycket firande av namnsdagar och ofta är det regn i fruntimmersveckan.
 I år skiner solen och dagen till ära har jag bakat en jordgubbstårta som KM och jag låtit oss väl smaka. Inte så dumt.


Igår kom min snälla granne och överlämnade en liten korg med kantareller. Inte dumt det heller. Det resulterade i en god kantarellomelett.


Min Siesta Key Tee, som alltså är en topp stickad i lingarn, år nu blockad och klar. Trodde den var för stor, men passade perfekt. Nu ska jag bara sy en passande kjol till, inspirerad av FB-gruppen Vuxna Sytokar, så kanske det blir en bild hur den ser ut på mig.

Den första blomstervanten (junitema i Vottealong 2013) är klar och den andra är snart uppe vid tumgreppet. Måste också hitta ett lämpligt motiv till julivanten.

Tack för gratulationshälsningar! Önskar er en skön fortsättning på helgen!

tisdag 9 juli 2013

Stickning i Söderköping

I eftermiddags styrde Laban och jag färden till Söderköping för en liten prat- och stickstund med vännen Marita. Vädret var underbart och kaffe med våffla smakade mycket bra på Gilleskullens café, som för min del var en trevlig bekantskap. Underbar atmosfär i närheten av väderkvarnen.



Mycket hade vi att prata om, då vi inte ses så ofta, men några varv blev stickade respektive virkade. Jag stickar på en Siesta Key Tee i beige och brun lin. Jag inspirerdes att sticka den när jag såg den som Marita teststickat.  Design Maria Olsson, som också startat en svensk KAL på Ravelry, där jag deltar. Är väl inte helt nöjd med att sticka i lin, då maskorna blir ojämna, men jag hoppas kunna fixa det genom att blöta den när den är klar.  Har kommit till midjan och ska börja med ökningarna.


Tack Marita för ditt spontana sms igår, vilket gjorde att vi snabbt kunde ordna en mycket trevlig träff. Hoppas vi snart ses igen!