Visar inlägg med etikett rosor. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett rosor. Visa alla inlägg

söndag 10 oktober 2010

Veckans UFO - Selbu-vantar

Mitt första UFO är nu klart. Har stickat färdigt Selbu-vantarna som jag påbörjade på Väddö. Det gick snabbt, när jag väl kom igång. Känns positivt när jag utmanar mig själv och följer Marias "regler", som jag också antagit. Även tummarna med sin mönsterstickning gick bra.




Har tagit fram ett nytt UFO för Vecka 41. Det är ett par halvvantar, som startades i somras och som jag har tänkt använda på hundpromenaderna. Kände i morse att det snart behövs, ty det var kallt om händerna.

Nu får det bli litet jobb i trädgården. Ska försöka klippa gräset och plocka ner äpplen och ställa på altan. Man har varnat för att det eventuellt kan bli frost kommande natt, så det är också dags att plocka in krukorna med pelargoner som ska övervintra. Avslutar med att visa två bilder på de sista blommande rosorna på min New Dawn.


torsdag 22 juli 2010

Sticktorka?

Det är inte bara torrt i marken på grund av torka (nästan inget regn på flera veckor), utan det verkar som jag har fått sticktorka också. Har ingen inspiration och jag vet inte vad jag vill sticka just nu. Virkar en ruta ibland och har 10 stycken nu, men det går sakta. Har gjort hemläxan till Selbu-stickningen på Väddö = tre vantmuddar en barn-, en dam- och en herrstorlek.


Har sytt ett fodral för mina stickor och virknålar, som ska följa med till Väddö.



I brist på nya stickalster visar jag litet från min trädgård. Jag var litet ledsen tidigare att vintern gått så hårt åt mina rosor. Bl.a. min New Dawn fick jag klippa ner nästan helt och trodde inte den skulle ta sig. Men tydligen ska man inte ha för bråttom och gräva upp rosor som ser döda ut. Nu blommar den så fint och har massor med blommor och knoppar.


På framsidan har jag placerat mina krukor med övervintrade pelargoner. Jag har haft krukorna inne i mitt sovrum under vintern. När vi åkte till Toscana satte jag ut krukorna utan att först avhärda dem. När jag kom hem såg de för bedrövliga ut, men jag lät dem vara och nu börjar de blomma för fullt. Bl.a. den röda tulpanpelargonen har 23 klasar med blommor och knopp på gång samtidigt.