Visar inlägg med etikett pelargoner. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett pelargoner. Visa alla inlägg

söndag 22 april 2012

Gråväder

För att råda bot mot lördagens gråväder och få en känsla av vår och sommar styrde min blomsterälskande väninna A-M och jag färden till Wibrant/Rockdala, som ordnade mingel/öppet hus i sina växthus. Helt underbart när man kliver in genom dörren och möts av en fantastisk färgprakt av fuchsior och pelargoner. Trevliga samtal med fuchsiaexperten Kenneth Nilsson och andra blomsterentusiaster. Fyra fuchsiasticklingar fick följa med mig hem och vi avslutade med kaffe och morotskaka, som smakade mycket gott. En trevlig utflykt trots det gråa vädret och som tur var slapp vi regn.






På eftermiddagen besökte jag KM, som är på växelboende på Lennings nu. Vi firade 53-årig bröllopsdag igår med en kopp kaffe och kaka. Vi får fira bättre till Valborg när han är hemma igen.

Önskar mina läsare en trevlig söndagseftermiddag!

söndag 5 september 2010

Hänt sedan sist

Det blir visst längre och längre tid mellan mina blogginlägg. Tiden bara rinner iväg och plötsligt upptäcker jag att sommaren är slut och hösten har tagit sin början. Vart tog sommaren vägen? Först var det för varmt och då blev ingenting gjort. Så kom regn och blåst med någon solig dag emellan och då gällde det bl.a. att försöka hinna klippa gräset. De bästa minnena jag har av sommaren 2010 är resan till Toscana och Stickstämma 2010 på Väddö. Det lär jag få leva på hela vintern.

Trädgården ser ganska tråkig ut just nu, men jag kan glädja mig åt att mina pelargoner i sina krukor blommat fantastiskt hela sommaren. Nu blommar två av de tre fuchsiorna jag köpte i våras. Den ena med de mest underbara stora blommor. Har också en änglatrumpet som har många knoppar och där en håller på att slå ut. Det gäller bara att passa den, så frosten inte tar den. Jag har hela tiden gått och väntat på rosa blommor, eftersom krukan var märkt "Rosa", men den är helt klart gul, vilket är fint det också.


Två par muddar har blivit klara och min "Traveling Woman" är nu blockad och väntar på att överlämnas som present.

torsdag 22 juli 2010

Sticktorka?

Det är inte bara torrt i marken på grund av torka (nästan inget regn på flera veckor), utan det verkar som jag har fått sticktorka också. Har ingen inspiration och jag vet inte vad jag vill sticka just nu. Virkar en ruta ibland och har 10 stycken nu, men det går sakta. Har gjort hemläxan till Selbu-stickningen på Väddö = tre vantmuddar en barn-, en dam- och en herrstorlek.


Har sytt ett fodral för mina stickor och virknålar, som ska följa med till Väddö.



I brist på nya stickalster visar jag litet från min trädgård. Jag var litet ledsen tidigare att vintern gått så hårt åt mina rosor. Bl.a. min New Dawn fick jag klippa ner nästan helt och trodde inte den skulle ta sig. Men tydligen ska man inte ha för bråttom och gräva upp rosor som ser döda ut. Nu blommar den så fint och har massor med blommor och knoppar.


På framsidan har jag placerat mina krukor med övervintrade pelargoner. Jag har haft krukorna inne i mitt sovrum under vintern. När vi åkte till Toscana satte jag ut krukorna utan att först avhärda dem. När jag kom hem såg de för bedrövliga ut, men jag lät dem vara och nu börjar de blomma för fullt. Bl.a. den röda tulpanpelargonen har 23 klasar med blommor och knopp på gång samtidigt.