Visar inlägg med etikett kalas. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett kalas. Visa alla inlägg

söndag 24 augusti 2014

Händelserika dagar

Här har hänt mycket den senaste tiden, så jag har inte fått tillfälle att skriva något på bloggen. Får därför göra en sammanfattning i dagens inlägg. Det började torsdagen den 14/8 när min älskade följeslagare Laban fyllde 12 år. Han är ett fantastiskt sällskap, som gör att ensamheten inte känns så svår.

Fredagen den 15 började mitt födelsedagsfirande med besök av blomstervännen A-M, som var förhindrad att komma på lördagen och överlämnade en jättefin bollkryss. Vi fick en trevlig och skön kaffestund på altanen.

Jag hade ju varit mycket fundersam om jag skulle fira min födelsedag, men bestämde att jag ville bjuda in vännerna till ett "invigningsmingel" och samtidigt visa den nya lägenheten. Gjorde i ordning snittar med lax, räkor och skinka/melon, ett stort fat med grönsaker och ett fat med meloner, nektariner, plommon och vindruvor. En härlig tårta med hallon och blåbär, som jag beställt på Nelins konditori (som jag ser tvärs över gatan från mitt köksfönster). Vi kunde sitta på altanen i solen mesta tiden trots att det kom några regnstänk. Totalt var vi 16 personer och jag uppvaktades med blommor i mängd.

  Jubilaren själv           




Några av gästerna   



Litet av blomsterprakten

På söndagen fortsatte firandet, då min bror och svägerska kom från Stockholm och bjöd på en läcker lunch på Knäppingen.
                          

På  måndagen fick jag ett mycket trevligt besök. Efwa (Medea), som är en kär bloggvän och inspiratör sedan flera år tillbaka, var på besök i Norrköping och ville träffas över en kopp kaffe och vad passade bättre än att bjuda in henne till min altan.
 
På eftermiddagen visste jag att det var stickcafé på Vetekornet (som är granne med mitt nya boende) och passade på att bjuda in damerna på litet frukt och dricka.
Sju av mina stickvänner på altanen utan stickning den här gången.

Igår fick jag besök av KM:s brorsdotter Ingrid och hennes mamma Kerstin (min svägerska), men då regnade det och vi fick dricka kaffet inomhus.

Ja det här var litet om vad har hänt här. Kan bara som avslutning tala om att sticklusten håller på att komma tillbaka och jag har satt igång med Surry Hills cardigan av Maria Magnusson. Kommer att passa till min "kapselgarderob" för höst/vinter. 

Det blev ett långt inlägg och ganska struligt att få ihop text och bilder, så nu är det nog sovdags snart. En ny vecka i morgon, som börjar med ett tandläkarbesök, där jag ska ta bort en tand. Inget jag ser fram emot.

lördag 20 juli 2013

Margareta-dagen då och nu

När jag växte upp var Margareta-dagen en av sommarens höjdpunkter, då grannbarnen bjöds in på kalas på vårt sommarställe vid Baggensvik (Värmdö utanför Stockholm). Som jag minns det var det alltid sol och vackert väder den dagen. Mamma bakade en jordgubbstårta som vi åt med god aptit. Numera blir det inte mycket firande av namnsdagar och ofta är det regn i fruntimmersveckan.
 I år skiner solen och dagen till ära har jag bakat en jordgubbstårta som KM och jag låtit oss väl smaka. Inte så dumt.


Igår kom min snälla granne och överlämnade en liten korg med kantareller. Inte dumt det heller. Det resulterade i en god kantarellomelett.


Min Siesta Key Tee, som alltså är en topp stickad i lingarn, år nu blockad och klar. Trodde den var för stor, men passade perfekt. Nu ska jag bara sy en passande kjol till, inspirerad av FB-gruppen Vuxna Sytokar, så kanske det blir en bild hur den ser ut på mig.

Den första blomstervanten (junitema i Vottealong 2013) är klar och den andra är snart uppe vid tumgreppet. Måste också hitta ett lämpligt motiv till julivanten.

Tack för gratulationshälsningar! Önskar er en skön fortsättning på helgen!