lördag 22 september 2012

Höstdagjämning

Idag har det känts som om hösten har kommit på allvar med regn, rusk och mörker. Vart tar tiden vägen? Hoppasl att det fortfarande kan bli några soliga dagar som vi kan få njuta av. Förra lördagen sken solen i alla fall då det var dags för den traditionsenliga turen till Skördefesten på Färgargården. Jag var där tidigt för att slippa trängseln. Först ett besök hos "skärsliparen" för att få mina knivar slipade. Helt underbart med vassa knivar i köket! Nästa besök blev hos fiskhandlaren för inköp av abborr- och gösfilé. Smakade senare underbart med nystekt abborrfilé till middag! Kunde notera att utöver blommor och frukt så fanns det många som sålde stickade alster, bl.a. mycket vantar. Tog en extra titt på bordet med svamp och speciellt svampar som kan användas till färgning av garn. Har nämligen blivit medlem i en FB-grupp, som färgar garn med svamp och där man kan lära sig mycket.  Har inte testat ännu, men vill lära mig mer och hoppas komma igång så småningom. På 70/80-talet  växtfärgade jag, men det här är nytt för mig.



Har börjat på ett nytt par vantar, Rosenvante ur Solveigs vantar. Med posten häromdagen kom boken Maskor och Medeltid. Underbara bilder och inspiration. Vem vet kanske det blir ett nytt projekt med mönster ur boken.


Har ju berättat tidigare att jag är "huvudperson" i Bo Vitals nya broschyr. På framsidan har jag på mig min fina "Fritt etter Fana", som jag trivs mycket bra med.

Måste också visa ett foto jag fick för någon dag sedan med med den unga damen som fick hästtröjan i födelsedagspresent av sin mormor. Enligt mormor blev hon mycket glad för tröjan, vilket framgår av hennes nöjda min.

Min tv-stickning den här veckan har varit en halsvärmare, som ska kompletteras med muddar i samma garn och mönster. Knapparna ska bytas, eftersom jag inte har samma knapp till muddarna.


Det blir inte så ofta jag gör inlägg på bloggen numera, men när jag väl kommer igång vid datorn, märker jag att det blir en hel del att skriva och berätta om.

Önskar alla en skön söndag! Själv ska jag gå på 16-årskalas i morgon eftermiddag.

2 kommentarer:

  1. Du har ju hunnit med mycket. Dina vantar är ju så fina.Snygg bild på framsidan av broschyren.
    Marknader är det intressant att besöka, man vet aldrig vad man kan hitta.
    Kram från Mona

    SvaraRadera
  2. Jisses vad massa du har hunnit med!
    Vantarna blir jättefina! Jag har ju också boken, men jag har inte varit så flitig i den...
    Halsvärmaren ser fin-fin ut. garnet är vackra nyanser i. Snart nog behövs nog både vantar och halskragar...
    Häst-tröje-ägaren ser ju väldigt nöjd ut :)
    Vad spännande det låter att du också tänker prova svampfärgning! Jag är så imponerad av Disas Hantverk som också gör det. Garnerna blir jättevackra!
    Hoppas att du har fått mycket tårta och gott på kalaset!

    SvaraRadera