söndag 18 mars 2012

Friskhetstecken?

Visserligen hade jag tänkt att jag skulle ta det lugnt under tiden KM är på växelboendet, men att det blivit så långt mellan blogginläggen hade jag inte räknat med. Nu är det en vecka sedan jag skrev i bloggen och i morgon är det dags för KM att komma hem och vara hemma i fyra veckor. Det har varit skönt att få vara ensam och kanske bäst av allt att dagarna inte styrts av hemtjänstens besök 5 gånger om dagen. Jag menar inte att jag inte är tacksam för deras hjälp. Utan den skulle KM inte kunna vara hemma, då jag varken orkar eller får hjälpa honom, men mycket kretsar kring deras besök morgon, förmiddag, eftermiddag, kväll och natt.

Jag har ju en lång lista (inte nedskriven utan bara i mitt huvud) över allt som måste göras här hemma. Kan inte påstå att jag egentligen gjort något av det jag tänkt. Däremot har jag gjort en mängd småsaker, sådant som jag sett, retat mig på men inte tagit itu med. Som exempel kan jag nämna den vita brevlådan och ytterdörren som tvättats, den stökiga hatthyllan som städats och fått en låda för vantar och halsdukar och att jag försökt rensa i röran runt omkring mig.  Idag övervann jag också min "rädsla" för mackens automatiska biltvätt, så nu är bilen ren och fin igen. Tycker det känns som ett friskhetsteckan att jag inte bara ser utan åtgärdar det som jag hela tiden försökt blunda för.

Min Fana-kofta börjar arta sig och det är inte omöjligt att den hinner bli klar till påsk. Fick repa upp litet på ärmarna och göra om, eftersom de inte blev som jag ville. Har ännu bara tråcklat i dem, så att jag kunde ta en bild av koftan på provdockan. Nu återstår att plocka upp maskor och sticka en kant runt framstyckena och halsringningen. Har försökt prova den hela tiden och vet att den inte är så stor, men blev först förskräckt när jag inte fick igen den i midjan på provdockan. Förklaringen var att provdockans midja var 6 cm större än min egen midja, givetvis beroende på att jag tappat 10 kg under det senaste året och gått från storlek 42 till 38. Läkaren kan inte förklara varför vikten rasat så på annat sätt än att jag haft ett mycket jobbigt år. Här kommer bilden.

Ibland händer det oväntade möten både irl och på nätet. I tisdags på Online stickcafés event hittade jag ett helt underbart collage på spanska vattenhundar och vad man kunde spinna av deras päls. Jag kommenterade att jag sparat hundhår när jag klippt Theddy och att jag funderat på att försöka spinna något av det som minne av honom. Fick genast ett trevligt svar från Ann, som erbjöd sig att provspinna åt mig. Idag har jag skickat ett kuvert med hår efter Theddy och är så nyfiken på hur det ska gå. Jag har ingen spinnrock, men två sländor som jag skaffade på 80-talet. Minns att det inte var så lätt, men jag gillar ju utmaningar, så det ska nog gå bra.

Önskar alla en riktigt skön söndagskväll!

11 kommentarer:

  1. Jag tror att du inte "hunnit" med din lista därför att du behövde ta allt i din egen takt och inte gå efter en massa måsten.
    Och du har ju inte legat på latsidan iallafall.
    Hoppas att det går att spinna håret.
    Ha en fortsatt skön söndagkväll själv!

    SvaraRadera
  2. Skönt att läsa att det börjar vända för dig, kanske det har lite med våren att göra också.
    Vilken vacker kofta du gör. Nu är det ju bara slutarbetet kvar och du kan ta det lite lugnt med den.

    Spinna hundhår, nu måste jag ju berätta att den kvinna jag lärt känna och som jag kallar min spinnare, hon har nämligen en Collie och att hon började spinna har just med att göra att hon ville få hundhår spunnet. Hon sökte efter hjälp och det var inte lätt ska jag säga, men till slut fick hon hjälp av en dam som heter Anna och hon är en gammal spinnare, en bra bit över 80-år. Hon spann hundhåren, men hon gjorde det ihop med vanlig ull för att det ska bli bra, på samma gång lärde hon min vän att spinna och är en väldigt bra lärare. På söndag ska jag få åka med och hälsa på och försöka spinna, hon har till och med dammat av en gammal spinnrock som jag ska få låna, tänk allt detta hände för en hunds hår. Hoppas det går bra för dig och ditt spinnande också.
    Kram

    SvaraRadera
  3. Jäklar vad snygg den blir! :)

    SvaraRadera
  4. Du har ju gjort en massa saker. Det är inte bara dom stora som räknas, även små saker ska ju göras. Vad roligt om du kan få sticka av hundhåret!
    Koftan blir ju så fin!
    Kram

    SvaraRadera
  5. Yes!Nu är den på riktigt G! Snart får vi se den på dig också! Kram

    SvaraRadera
  6. Vad snygg koftan blir.

    Att du fått en massa småsaker gjort kan jag förstå. Jag kan också bli sådan när sambon är borta, även om det bara handlar om några timmar. Då blir allt det där jag retat mig på gjort.....:-)

    SvaraRadera
  7. Så skönt Metta, nu låder du piggare. Ta bara inte ut dig igen utan unna dig lite vila då och då.

    SvaraRadera
  8. Så kul att höra att du har haft det så bra Metta. Små projekt är inte att förakta. Tänk att, som du skriver, få undan vantar och mössor. Så fint det blir efteråt och så nöjd man blir. Man kan till och med få lust med något mer... :)
    Tänkte jag skulle ta ett ryck med alla vinterstövlar som ligger överallt i vår hall nu. (Fast i morse snöade det förstås på tvären när vi åkte iväg....)

    Din kofta blir otroligt fin!! Färgerna är såå snygga och man kan knappt vänta på att se den klar!!

    Så roligt att du fått kontakt med någon som kan hjälpa dig att spinna håren du har kvar från Theddy. Vilket fint minne det blir .
    Kram och ha en fin vecka!

    SvaraRadera
  9. vilken kofta, den är ju makalöst vacker och det ska bli spännande att se vad det blir för garn av vovven

    SvaraRadera
  10. vilken kofta, den är ju makalöst vacker och det ska bli spännande att se vad det blir för garn av vovven

    SvaraRadera
  11. Redan nu är kofta så vacker.
    Ha en fin ny dag

    SvaraRadera