fredag 12 november 2010

Dags för en rapport

I morgon är det en vecka sedan min "olycka" inträffade. Eftersom jag inte tyckte det gjorde så ont, utgick jag från att handen var stukad. Önsketänkande förståss!! När jag på måndagen kom till min läkare på vårdcentralen, skickade han en akutremiss till röntgen och sa åt mig att åka till Vrinnevisjukhuset omgåera. Först efter röntgen och besök på akuten fick jag besked att handleden var bruten. Man försökte dra den rätt men efter en ny röntgen var det klart att det måste bli operation. Kl 12.30 på onsdagen infann jag mig på ortopeden och gjordes i ordning för operation. Till min stora glädje fann jag att samma ortopeder som opererat min höft i höstas skulle operera mig. Den ena läkaren utförde också min första höftoperation. Alltså tredje gången gillt!! Man har satt in en platta och 2 skruvar och nu får jag gå med gips några veckor. Det viktiga är att jag tränar mina fingrar enligt det träningsprogram jag fått.

Jag hade fått besked att jag skulle få åka hem samma dag, men jag blev tvungen att stanna kvar över natten. Greps först av panik då jag inte förberett något för KM och han kan ju inte lämnas ensam. Hemtjänsten har ingen bemanning mellan 16-21, bara telefonsvarare. Hur skulle det gå???Måste ge ett stort erkännande till personalen på UVA, avd 9 och KK som lugnade och hjälpte mig ordna allt på bästa sätt.

Nu sitter jag här hemma med min gipsade arm, kommer att behöva och har begärt mer hemtjänst. KM:s brorsdotter har tillfälligt tagit hand om Theddy. Ska prata med vår biståndshandledare hur vi löser den närmaste tiden på bästa sätt. Jobbigt att bara kunna använda vänsterhanden. Jag känner mig så fumlig. Dessutom är det så tråkigt att inte kunna sticka. Får ta fram en ljudbok och lyssna på, då det är litet svårt att koncentrera sig på att läsa en bok. Har fått skjuts till ICA, så jag har kunnat handla hem det som behövdes.

Har inte så mycket värk, så jag hoppas kunna delta på Stickas lokalföreningsträff i Linköping i morgon. Har verkligen sett fram emot den.
Hur det går med julmarknaden på Styrstadgården nästa helg har jag inte bestämt ännu. Beror på om någon kan hjälpa till både med försäljning och transporter. Kommer att dröja många veckor tills jag får köra bil.

Jag känner mig vid gott mod och tackar för alla uppmuntrande kommentarer och vänliga hälsningar både på bloggen och FB.

8 kommentarer:

  1. Det var ju inget kul besked att det var värre än du hoppats på. Hoppas allt ordnar sig med hemtjänst och annat strul som blir lidande. Skickar en krya-på-dig-kram

    SvaraRadera
  2. Stor kram till dig och jag hoppas att du blir bättre i handen snart! Vilken otur!! Linda

    SvaraRadera
  3. Vilket elände det blev av alltihopa. Skönt att du fick träffa en redig läkare som förstod att allt inte stod rätt till och skickade dig vidare och att du fick allt fixat relativt snabbt. Skönt att personalen försökte hjälpa till med att ordna det för KM också när du fick stanna kvar, hu kan bara tänka mig den panik du fick när du inte kunde få tag i nån som kunde hjälpa dig då.
    Krya på dig nu.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Krya på dig!
    Det är skönt när man kan få träffa samma läkare flera ggr. Hoppas det läker fort!

    SvaraRadera
  5. Oj sån otur men hoppa sdet läker fort!

    SvaraRadera
  6. Så det kan gå. Sköt för dig att du träffade läkare som du kände. Önskar dig en skön helg.

    SvaraRadera
  7. Så trist när sånt händer. Hoppas du får den hjälp du behöver.

    SvaraRadera
  8. Stackare, vilken otur. Skickar de varmaste hälsningar och önskan om snabb bättring.
    Kram
    Johanna

    SvaraRadera