tisdag 10 augusti 2010

Stickstämman 2010 - del 1

Som vanligt är jag litet sen med mitt inlägg, men jag vill ändå berätta litet om de fantastiska dagarna på Väddö. Resan gick bra och vi kom fram till Väddö i god tid. Vid ankomsten fick vi en kasse med litet "stickgodis", både garn och mönster. Stämman startade med att alla samlades till en liten presentation.




Därefter var det dags för min första kurs, som var Selbuvotter med Annemor Sundbö som lärare. Hon berättade mycket inlevelsefullt om sin forskning och visade en liten del av alla de vantar och tröjor som hon tagit hand om. För 25 år sedan övertog hon nämligen en farik där man tillverkade madrasser och täcken. Dessa fylldes med lump, dvs gamla stickade plagg som inte användes längre och som man lämnat in. Helt fantastiskt.




Önskar det här var min vante, men trots att jag förberett en mudd hemma, hann jag inte sticka så långt. Bild kommer i del 2.

På kvällen var det marknad med möjlighet att både klappa och köpa garn. För min del blev det 2 härvor Araucania Ranco Multi och litet stickor.

Dag 2 var det dags för heldagskurs, där jag valt FairIsle med Heléne Wallin som lärare, för att få lära mig att sticka med en tråd i vardera handen och att våga klippa. Så mycket stickat blev det inte, men jag lärde mig många små knep, som kommer att underlätta tvåfärgstickningen i fortsättningen.


Fredag kväll var det först föreläsning av Uuve Snidare, som visade och berättade om sina Fiskartröjor. Därefter var det festmiddag och underhållning av rospiggen Michel Blum.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar