onsdag 1 april 2009

Stickfest i Väst

Äntligen blir det en stund vid datorn för att uppdatera bloggen. Vi kom hem sent i söndags från Grötö och måndagen började med hämtning av Nisse, därefter skulle Theddy hämtas, ett snabbt besök på stick-caféet och som avslutning träffade jag lapptäcksgruppen Stjärnkviltarna. Gårdagens förmiddag fick jag hjälp av en snäll granne med rensning av några avlopp, där det nästan var totalstopp. Sedan kom tröttheten och värken i höften och tog ut sin rätt, så jag orkade varken tänka eller skriva.
Vilken fantastisk helg vi fick uppleva på Grötö. Fredag morgon blev jag hämtad av Kine och hennes man, som skjutsade oss till Linköping. Vi fick sedan åka med Gudrun i hennes bil till Grötö. Det hade börjat snöa när vi kom iväg och vi hade snöblandat regn och dimma mest hela vägen till Göteborg. Allt klaffade jättebra med de båda färjorna och så var vi då på Grötö, som vi hört talas om så mycket. Vi fick nycklar till Kines och min stuga nr 15, så vi kunde installera oss. Vi fick också en välkomstkasse som innehöll ett fantastiskt häfte med information, stickbeskrivningar m.m., flera garnnystan och stickor. Kaffe och smörgås väntade oss och det smakade mycket gott efter resan. Nu började det också klarna upp och så här fin var utsikten från vår stuga.
Så blev det dags för invigning med presentation av Marie, Ingrid och Linda och invignignstal av Nina Sagulin.
Så trevligt det var att träffa både gamla och nya stickvänner då det blev dags för middag med ett jättefint buffébord. Därefter följde garnlotteri, där jag vann 4 nystan merinoull.
Efter en god natts sömn smakade det bra med frukost och därefter var det dags för workshop. Kine och jag hade valt tvåändsstickning med Kerstin Jönsson. Kerstin var en utmärkt lärare som både var lugn och tålmodig. Jag har ju provat litet tidigare, men nu fick jag hjälp att lära mig hur jag skall hålla fingrarna och efter en strulig inledning, tror jag att jag har fattat hur jag ska göra. Passade på att köpa Kerstins bok.Mellan workshop och middag blev det tid till stickning. Överallt satt det stickande damer. På "torget" var det full aktivitet med flera affärer som sålde garn och tillbehör och utställning av tröjor och väskor.
Efter middagen var det dags för Knit Battle dvs. snabbstickningstävling. Deltog inte, men det såg skojigt ut, så till en annan gång kanske jag ställer upp.

Söndag förmiddag var det dags för workshop med Nina Sagulin som gick igenom hur man ska tänka och gå till väga om man vill sticka en tröja efter egen idé. Vi fick en kom-ihåg-lista och många små knep med oss därifrån. Efter lunch blev det en stunds stickning i solen, som lyste över Grötö hela helgen, och därefter bar det av till färjan för hemfärd. Gudrun skjutsade Kine och mig till Centralstationen för att ta tåget hem till Norrköping.

Tack Marie, Ingrid och Linda för en helt fantastisk Stickfest i Väst. Kommer att leva länge på minnena från dessa dagar. Jag ser redan fram emot att få komma tillbaka nästa år.