onsdag 8 april 2009

Röntgen, intervju och färdigstickat

Igår morse var det dags för drop-in på röntgen. Eftersom jag var förvarnad om att det kunde bli lång väntetid, hade jag försett mig med både stickning, ett kit med Nina Sagulins muddar från Grötö, och en bok, "Vila på gröna ängar" som är tredje delen i Anne B. Ragdes trilogi.
Nu visade det sig att eftersom jag kom tidigt var det bara tre före mig, så det blev inte så många varv stickade. När både den vänstra (som ska opereras) och den högra höften blivit röntgade, visade det sig att det bara tagit 30 minuter och jag kunde åka hem. Hoppas jag slipper vänta så länge på besked om när operationen kan ske. Det är ju litet att ordna för man och hund, så det fungerar när jag ligger på sjukhuset.


Norrköpings Tidningar har de senaste veckorna haft en artikelserie om anhörigvård "Kärt besvär?" Man bad att de som har erfarenhet av att vårda en anhörig skulle höra av sig. Den dagen hade jag ett behov av att få skriva av mig, så det blev ett långt mail, där jag berättade om mina erfarenheter. Efter några dagar fick jag ett samtal, där man talar om att man vill komma hem till mig för en intervju. Igår eftermiddag fick jag besök av en journalist och en fotograf från NT. Det jag främst vill belysa är 65-årsgränsen, dvs fram tills man fyller 65 år omfattas man av "LSS, Lag om stöd och service för vissa funktionshindrade". Det betyder att man efter behovsprövning kan få beviljat visst antal timmar per månad med personlig assistans kostnadsfritt. Har man fått personlig assistent före 65 år, behåller man beviljat antal timmar även efter 65 år. Blir man däremot sjuk (funktionshindrad) när man fyllt 65 år och behöver hjälp, har man bara kostnadsfri avlösning 10 timmar per månad och får i övrigt ta hjälp av hemtjänsten, där vi i vårt fall betalar maxtaxa (ca 1700 per månad). Som jag påpekade för NT, skrev jag inte för att beklaga mig, utan för att upplysa andra om hur det ligger till. Själv kände jag inte till hur det förhöll sig förrän det var för sent. Väntar nu på att få ett korrektur för att läsa igenom och godkänna innehållet i en förmodligen kommande artikel.



Har stickat färdigt ett projekt, som nu ska blockas och får presenteras på bild vid senare tillfälle.

5 kommentarer:

  1. Bra att du delar med dig av dina erfarenheter!

    Själv hjälpte jag min mamma som hade cancer i flera år tills hon dog, och upptäckte att man bara fick ett visst antal dagar med pengar från FK för att vara nära anhörig till någon som ska dö. Sen om personen inte dött inom de dagarna, får man hitta andra lösningar. Livet är kaos ibland.

    Önskar dig lycka till med höftop, och en Glad påsk!

    SvaraRadera
  2. Are those socks I see Metta??

    SvaraRadera
  3. For T: No they aren´t socks. It is a surprise for my best friend´s birthday and I will reveal what it is on Saturday.

    SvaraRadera
  4. Ja, Monica, visst är det tufft att vara anhörigvårdare, vare sig det gäller ens partner eller sjuka föräldrar. Man tycker samhället borde vara litet generösare, då vi ju sparar en hel del pengar genom vårt oavlönade jobb.

    Önskar dig också en Glad Påsk!

    SvaraRadera
  5. Jag ser fram emot artikeln i NT. Jag har också läst övriga artiklar i serien och visst finns det en del att ifrågasätta. Föräldraförsäkringen är nog bra när vi tar hand om våra barn men för att ta hand om dåliga föräldrar är den i princip obefintlig.
    Hoppas du får snart besked om operation.
    Många glada påskhälsningar

    SvaraRadera