lördag 3 januari 2009

"Stash busting"

Några nyårslöften brukar jag inte avge, men en föresats för år 2009 är att försöka minska på mitt garnförråd eller som man säger på engelska "stash busting". Ja, förslaget är inte mitt utan kommer från J. (Baad Medicine) i Canada. Vi är nu några tappra som ska redovisa förbrukad mängd garn under året på deras blog. Helst ska vi ju inte köpa något nytt garn under året, men om det inte går att undvika, måste vi då minska den förbrukade mängden med motsvarande. Som tur är behöver vi inte redovisa utgångsläget. För att få en aning om hur mycket det rör sig om, tog jag fram nystan och härvor och la ut på golvet. Det blev inte så litet. Då har jag inte tagit med påbörjade arbeten, s.k. UFOs och inte heller alla restgarner bl.a. från sockproduktionen under 2008. J. föreslår ytterligare en föresats och det är att springa, för att minska även "bakens" omfång. Det var flera år sedan jag sprang regelbundet, men jag har sagt att jag ska promenera och har tagit fram min stegräknare och ska försöka tillsammans med Theddy gå ca 10.000 steg per dag. Vet inte om det hjälper, men man kan ju i alla fall försöka.

8 kommentarer:

  1. Kul kombination att röra på sig och minska på garnsamlingen :=). Jag hejar på dig!!

    Jag är inne på samma tankar. Min garnsamling börjar växa sig lite väl stor och springa är en passion som jag inte kan ägna mig åt jsut nu men förhoppningsvis kan jag via stavgång komma tillbaka.

    Må så gott!
    Boel

    SvaraRadera
  2. Hoppas du har riktigt många arbeten på gång eler har glömt några kassar garn någonstans.Om jag jämför med mitt förråd så får jag skämmas rejält.har ju inte ens planer för allt.

    SvaraRadera
  3. Har också bestämt mig för att minska ner mitt garnförråd. Första punkten var att sticka upp 12 nystan innan jag får köpa nåt nytt, har stickat upp 10 nu. Sen får jag väl försöka att alltid sticka upp mer äån jag köper.... Får se hur det går, ibland har man ju bara inte nåt garn som passar...

    SvaraRadera
  4. Jag kan nog "isolera ett helt hus" med mina underbara garner, men tänker fortsätta belöna mig med garn om jag vill. Det är min passion och meditation och det kommer jag aldrig missunna mig.

    Min man uppmuntrar mig ofta, och han vet var mitt lager är!!
    Han säger ofta att jag ska
    "unna mig något nu"..och vet att det ofta blir garn.
    Jag stickar mycket.. men ibland vill jag "bara ha"..att klämma och njuta av.Inte fel alls!!
    Ha det gott.Kram./Ella.

    SvaraRadera
  5. En kul idé Metta! Funderar på att väga mina garner och se till att vikten minskar innan jag köper på mig nytt - jag har så mycket restgarner så det kan säkert bli en hel filt! Vilka underbara väskor du gjort! Kram Kine

    SvaraRadera
  6. Minska garnförådet ja. Det skulle verkligen behövas. Likaså rupomfånget. Jag önskar dig lycka till med 10000 steg om dagen. Jag klarade det inte.
    Må gott

    SvaraRadera
  7. Så många härliga garner du har.. Det kommer säkert bli många fina saker. Jag ska själv också försöka minska på inköpet och använda det jag redan har där hemma - det är en del hos mig med. Speciellt nu när jag blir student är det väl rätt tid att inte handla så mycket ;).

    Lycka till också med promenaderna. Det är för övrigt en av mina favoritsysslor. Det är så skönt att vara ute i naturen! Kram Linda

    SvaraRadera
  8. Man kan promenera och sticka samtidigt:)

    SvaraRadera