söndag 26 juni 2011

Värma liten


Visst vill jag vara med och sticka hjälmmössor till bebisarna i Kongo. Eftersom jag varken har barn eller barnbarn har jag aldrig stickat sådana mössor tidigare och har inte något beprövat mönster. Jag använde mig av mönstret som fanns i tidningen Dagen, men är inte riktigt nöjd med resultatet efter att jag sytt ihop dem. Fliken i pannan blev för lång och nu vet jag hur jag skulle ha stickat, när jag sett mönstret nedtecknat av Kine på hennes blogg. Trots allt hoppas jag att mina små mössor ska kunna värma någon liten i Kongo.


5 kommentarer:

  1. Trots 4 egna barn och alla andra kompisars har jag aldrig lyckats med dessa mössor. Jag tycker dina ser fina ut jag, men det är ju du som ska vara nöjd.

    SvaraRadera
  2. Jag har ett mönster på finska som jag stickat efter. Den blev mycket bra, men jag orkar nog inte översätta det åt dig. Tycker att dina mössor/babyhjälmar blev fina, men håller med om att framfliken kunde varit mindre. Fint initiativ! Ha det bra!

    SvaraRadera
  3. Jag tycker dom är fina, men vet inte hur stor fliken ska vara. Eller hur liten. Men får du tag i ett bra mönster så spara det.

    SvaraRadera
  4. Jag tror säkert att någon blir glad för dina mössor! Ser fina ut tycker jag.

    SvaraRadera
  5. Hej Metta! Vilka fina mössor! Vill du att de ska se ut som i Dagen så tror jag att skillnaden är att "pannfliken" där byter håll (minskning/ökning) liksom halvvägs jämfört med de andra delarna. Men det blev ju helt bra såhär också, och det finns fler roliga modeller att prova om du har lust! Du får gärna lägga upp din bild i Färdiga bidrag-albumet på Värma litens Facebook-sida.Många hälsningar från Anna

    SvaraRadera