onsdag 10 mars 2010

Vår i luften?

Himlen är blå och solen skiner, men mycket snö ligger fortfarande kvar. En av deltagarna på vattengympan sa igår att hon samma dag för ett år sedan hade plockat sina första tussilago. Det dröjer säkert ett tag till innan det blir aktuellt i år, eftersom nätterna är så kalla och snön smälter sakta.

I lördags fick jag i alla fall litet vårkänslor. A-M och jag styrde kosan till Wibrant/Rockdala utanför Norrköping för att träffa en pelargonexpert. Vilken underbar känsla att kliva in i växthusen fyllda med pelargoner och fuchsior. Vilken färgprakt! Hade redan i färväg bestämt att jag inte skulle köpa så många sticklingar, då jag lyckats spara flera pelargoner från förra året som jag först och främst måste ta hand om. Nu blev det 3 fuchsiasticklingar som fick följa med hem. Få se om mina blommor blir så här fina till sommaren.



Håller på och stickar Ysoldas Damson i Kauni. Måste sticka något som inte kräver lika stor koncentration som Fair Isle-vantarna, som jag stickar några varv på då och då. Har också stickat ett par vantar och ett par halvvantar till min brors barnbarn.


I förra veckan kom ett brev från Samres med en glädjande överraskning. Mitt mail angående strulet med färdtjänsten hade tacksamt mottagits och man beklagade de inträffade. Som kompensation och "plåster på såret" bifogade man ett presentkort på 100 kr. Det tackar vi för.

9 kommentarer:

  1. Vilka underbara fuchsior! Har ne gång i mitt liv varit på Rockdala i Tungelsta utanför Stockholm, vilken upplevelse det var!

    SvaraRadera
  2. Åå så fina blommor. Jag kan bara titta på såna hos andra, dom trivs inte hos mig. Vantarna var riktigt söta, hoppas att mottagarna också tycker det.

    SvaraRadera
  3. Åhh vilka härliga blombilder du tagit. Ja nu är det väl dags för lite vår tycker jag. Vi har faktiskt en krokus i ett skyddat hörn av trädgården som börjat visa sina gula blad. Härligt!

    SvaraRadera
  4. Can't wait to see your finished Damson!

    SvaraRadera
  5. Vilken prakt!
    Ja, nu längtar man efter att få plantera ut och gå och njuta av blommorna. Pelargoner har vi mycket av men fuchsior klarar jag aldrig så de har jag slutat köpa, fast de är väldigt vackra.
    Fina vantar du gjort och garnet som du stickar sjalen i, ser helt underbart ut. Ska bli kul o få se resultatet.
    Bra att de kan ge lite kompensation för strulet som uppstod, även om det inte var så stort så är det hedersvärt ändå tycker jag.

    SvaraRadera
  6. Vilken härlig dag bland blommorna ni verkar ha haft!! Kram Linda

    SvaraRadera
  7. Fuxior är underbara. synd bara att jag har så svårt att hålla dom vid liv över vintern. Några pelargoner har jag lyckats övervintra och i går var jag ute i växthuset och planterade om en del. Tussilagon är väl gömd under snön.

    SvaraRadera