onsdag 12 augusti 2009

När är man gammal? /When are you old?

Tycker att vi för det mesta är alldeles för åldersfixerade i Sverige. Samtidigt ska man ju helst inte tala om ålder eller hur gammal man är. Hur definierar man bäst ålder? Är det den ålder som prästbetyget säger att man har eller är det den ålder man känner att man har? Själv känner jag mig mycket ung till sinnet och det borde egentligen räcka med det. Så börjar jag tänka efter. Jag har ju haft fram till idag ett långt och innehållsrikt liv, som gett mig stor erfarenhet och den vill jag ju inte vara utan. De flesta av mina vänner är yngre än jag, men jag tror att jag är accepterad för den jag är och inte den "gamla tant" jag borde vara. Ska väl avslöja att jag på söndag har levt i trekvarts sekel, men vägrar att känna mig så gammal. Såg Kjerstin Dellert på TV häromdagen och hon ska fylla 84 snart och hon känner sig inte heller gammal.

För ett tag sedan uppstod frågan: fira födelsedagen eller ej? Om jag känt mig bra (väntar ju på en höftledsoperation) hade jag förmodligen tagit med mig KM på en liten resa. Den får nu anstå till nästa år, om allt går som jag hoppas. Men fira att man blir gammal är ju inte så kul. Däremot gillar jag att ha släkt och vänner på fest, så nu är det bestämt att det är Öppet hus (i trädgården hoppas jag) på söndag eftermiddag. Jag önskar mig en solig födelsedag!

I believe that most of the time we are too fixated with age here in Sweden. At the same time one should preferably not about age and how old you are. How do you best define age? Is it the age according to your birthcertificate or is it how old you feel you are? I myself am young at heart and that sould actually be enough. Then I start thinking that I have up til today had a very long and eventful life, that has given me a lot of experience, which I will not be without. Most of my friends are younger that I am, but I believe that I am accepted for the person I am and not "the old lady" I ought to be. It is time to reveal that next Sunday I have lived three quarters of a century, but I refuse to feel that old. I saw Kjerstin Dellert on the TV the other day and she will soon be 84 and neither does she feel old.

Some time ago the question came up: celebrate the birthday of not? If I had felt better (awaiting a hip surgery) I would prabably have taken my husband on a small trip. That hopefully will be the case next year.To celebrate getting old it not any fun. However I do like to have family and friends over for a small party, so now I have decided to have Open House (in the garden I hope) on Sunday afternoon. I wish for a sunny birthday!

7 kommentarer:

  1. Det är nog alldeles sant,att man inte är äldre än man känner sig.Hoppas att du inte behöver vänta allt för länge på din operation.Kram Inger

    SvaraRadera
  2. Visst är vi alldeles för fixerade vid årtalet vi är född. Viktigast är väl hur vi känner oss. Hoppas du får en fin dag på söndag. En av mina döttrar har också födelsedag då, en mycket bra dag för födelsedag alltså.

    SvaraRadera
  3. I don't think you're old at all! You've just had a lot of experiences and that makes you rich. Maybe you could celebrate being one year richer!

    SvaraRadera
  4. Man får väl gratulera lite så här i förskott då. Jag hamnade i samma dilemma för några veckor sedan när jag fyllde sextio. Jag känner ju mig betydligt yngre och precis som Kjerstin Dellert har jag en yngre man......:-)

    Hoppas du får en härligt födelsedag oavsett hur mycket eller lite du fyller.

    SvaraRadera
  5. Grattis i förskott! Själv fyller jag 18 på lördag, hoppas också på en solig födelsedag och ska precis som du, spendera den ute i trädgården med familj och släkt!

    SvaraRadera
  6. I am not surprised that most of your friends are young! You are truly young at heart!
    Sending love and knitterly wishes for your birthday.

    SvaraRadera