tisdag 3 mars 2009

Blommor både inne och ute

Har en del att rapportera om vad som hände i helgen, så jag börjar på lördagen. A-M och jag gjorde en utflykt till Wibrants Trädgård/Rockdala (utanför Norrköping) för att främst titta på fuchsior och träffa Kenneth N, som skulle "prata fuchsior". Han är ju expert på området. Vi träffade Kenneth redan 1996, då vi besökte hans koloniträdgård på Söder i Stockholm. Det är alltid lika trevligt att höra hans tips och råd hur man ska sköta sina fuchsior, så jag får se hur jag lyckas med mina 4 sticklingar jag köpte med mig hem. Så här såg det ut 1996






och så här ser han ut 13 år senare.







På lördag eftermiddag var det dags att fira G (Nisses brorsdotterson), som fyllt 17 år i veckan. Tyvärr mådde Nisse inte bra, så det blev bara Theddy och jag som åkte dit. Som vanligt dukades det fram bullar, kakor och tårtor och här är det storasyster K som räcker fram en bit med ett sprakande tårtbloss.







Strax efter jul köpte jag en Amaryllis på Blomsterlandet. På etiketten stod det att den skulle vara röd, men när den första stängeln slog ut var blommorna vit/rosa. Så kom ytterligare en stängel och när den blommat över klippte jag av stänglarna, men lät krukan stå kvar i fönstret. När jag skulle ställa undan den förra veckan hade en tredje stängel kommit fram och idag var den så här fin.









Tog en sväng ut i trädgården för att se vad som hänt under snön som kom igår och fann en liten snödroppe. Vet inte hur den kommit dit, då jag inte planterat den. Tyvärr är det en sort som inte tycks föröka sig utan den står där ensam.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar