tisdag 28 oktober 2008

En innehållsrik helg

Det är typiskt, när det finns mycket att skriva om, så funkar inte uppkopplingen till Internet. Satt både igår kväll och i morse och försökte, men fick sedan hjälp av kundtjänst, så att jag till slut kom in. Då hann jag tyvärr inte, ty det var dags att följa KM till Södergården, där en ny 3-veckors vistelse började idag. Nu är han installerad med böcker, TV och Boxer och givetvis mobilen, så att han kan nå mig.

Helgen var helt otrolig. Började med att jag åkte tåg till Sundsvall, för att representera Hemstickan vid Stickas lokalföreningsträff. Jag startade vid middagstid från Norrköping och hade sällskap på tåget med Stickorren från Linköping. Härligt med tåg, där man kan både prata och sticka. Väl framme i Sundsvall blev jag hämtad av min väninna G, som jag skulle sova hos första natten. Ett glatt återseende. Vi har bara träffats en gång efter att hon för 7 år sedan flyttade till Sundsvall. En god måltid tillsammans med ett gott vin smakade utmärkt i G:s och hennes närbo A:s sällskap. G var orolig att jag inte skulle gilla maten, då hon har övergått till mat baserad på Doktor Annika Dahlqvists kolhydratfria kost. Ingen risk det smakade utmärkt. Soluppgång över Sundsvall från G:s inglasade balkong med utsikt över hela staden.
Efter en god natts sömn och frukost var det dags att åka till centrum, där jag skulle träffa min brorson och hans döttrar, A 8 år och T snart 6. Det var så roligt att se dem och få överlämna varsin poncho, som jag stickat. Vi hann med en liten tur in på Kulturmagasinet, en mycket intressant skapelse, bestående av fyra gamla hus som byggts samman till en "byggnad" med glastak mellan husen och som innehåller både museum och bibliotek.
Rätt över gatan hittade jag Cinas garn, som fick ett besök innan lunch och träffen som skulle börja kl 13. Det är så trevligt när man träffar andra stickfantaster, några som jag kände och andra som jag bara kände genom deras bloggar. Snart satt vi samlade runt borden och började med en presentation av oss själva och vår lokalförening. Även här går det mycket bra att prata och sticka samtidigt. Sedan följde en diskussion om hur Sticka och lokalföreningarna ska arbeta för att få nya medlemmar och vad som bör göras för att behålla de gamla. Litet olika uppdrag överlämnades till lokalföreningarna. Bl.a. ska stafetten, som startades vid förra träffen, komma igång igen. De alster som var klara, låg upplagda på två bord. Hemstickans "Gunde Svans snuttefilt" syns längst fram till vänster på bilden.

Efter middagen blev det ett nytt besök hos Cinas garn och några besökte Garnkorgen. Vi var inkvarterade på Sidsjöns hotell och konferens och innan läggdags blev det en stunds avkopplande stickning. I väntan på transport till WF-lokalen söndag morgon. Söndagen innehöll en aktivitet, där vi skulle tillverka bakelser och kakor till afternoon tea. Resultatet ser inbjudande ut, men smakar nog inte så gott. Ett stort tack till Cina och Maria för en mycket lyckad träff och god mat.
Så blev det dags för hemresa och även nu stickades det på tåget.Hemresan blev dryg och tröttsam. Tåget från Sundsvall var försenat och vi hade bara 10 minuter på oss för byte i Stockholm. Jag tycker inte om att stressa och blev nervös. Som tur hade jag sällskap av Stickorren, som försökte lugna mig. Vi fick hjälp att hitta en genväg och med 3 minuter till godo satt vi på tåget. Men det ironiska var att tåget mot Linköping blev 35 minuter försenat vid avgången pga "omdirigering av personal". Hem kom jag trött och hungrig, men då var klockan 22.40. Allt hade fungerat bra med KM, som haft hjälp av hemtjänsten och haft besök på lördagen av Ella, som bjöd på te och kakor.

1. En fantastisk resa,Metta.Du hann med mycket på en gång.Nu får du prioritera dig själv och "bara vara" som vi säger.
    Det tar tid att smälta alla fantastiska möten med likasinnade och all inspiration man får.
    Må så gott.Vi ses snart./Ella.

2. Tack själv för trevligt sällskap! Jag kom hem ordentligt jag också. En trevlig helg var det!

3. Ja vi har verkligen haft de trevligt.
    Må så gott på dej.
    Eva.

4. Önskar dig också att må riktigt gott efter en trevlig resa. Det låter toppen.

5. Det låter som en mycket trevlig helg tycker jag och att du hade trevligt sällskap det tvivlar jag inte på.

6. Tack för ett trevligt tågsällskap. Med en minut tillgodo hann jag med tåget. Som tur var stod mitt tåg lite längre fram bara så det gick fort.

7. Haerligt att resan blev av och lyckad! Sitter pa ett litet cafè och laeser mail. Idag jaettefint vaeder men svalt. Ska nog vara i poolen idag, tar stickningen med mig. Ha det sa bra, Kram, Kine

8. Vilken rolig och intensiv helg du verkar ha haft! Förstår att det är trevligt att träffa alla likasinnade :). Kram Linda