torsdag 21 februari 2008

Dags för krokning

För en tid sedan köpte jag en kroknål och några beskrivningar från Garnhärvan, då jag alltid varit intresserad av att lära mig olika tekniker. Längre än så kom jag tyvärr inte, eftersom jag hade svårt att komma igång på egen hand. Idag skulle det bli ändring på det.
Vi var ett gäng Hemstickor, som bytte den vanliga caféstickningen mot en kurs i krokning. Vi fick sitta för oss själva i ett angränsande rum. Kine, som nyligen deltagit i en krokningskurs i Linköping, hade lovat att lära ut grunderna. Hon hade förberett med provlappar och ett detaljerat instruktionsblad. Vi började med att kroka grundvarv och slätstickningsmönster, fortsatte med både twist- och korsmönster och avslutade med ökning och minskning. Alla tyckte det var jätteroligt och inte så svårt som vi trott. En egen provlapp blev det till slut, som vi fick med oss hem. Ett stort tack till Kine för en trevlig eftermiddag med krokning och för allt jobb du lagt ner.

1 kommentar:

  1. Det låter jättetrevligt. Måste nog pröva krokning någon gång. Ha en bra helg.

    SvaraRadera