tisdag 25 december 2007

Juldagskväll

Så har julafton och juldagen passerat i en skön avslappnad miljö. Min bror och svägerska, som bor i Täby, har besökt oss några dagar och vi har haft det lugnt. Vi har tagit hundpromenader, umgåtts och givetvis ätit julmat, men i måttliga mängder. På julafton vill vi ha skinka, sylta, sill, sill- och rödbetssallad, Janssons, rökt och gravad lax. Lutfisken spar vi till juldagen och äter den som huvudmål med vit sås, gröna ärtor och mycket kryddpeppar. Inte så mycket tv utan vi har tittat på bilder från L och V-A:s senaste resa till San Diego och Hawaii. Eftersom vi bara varit fyra vuxna har vi inte haft någon julklappsutdelning. Maken och jag skaffade en 32" platt-tv till jul, men mest för att vi behövde en ny apparat. När man knäppte på den gamla var ljudet på max och ville sedan inte fjärrkontrollen fungera för att sänka ljudet, var det bara att dra ur sladden och hoppas att det skulle lyckas vid nästa försök. Har man inga barn eller barnbarn känns det inte viktigt med julklappar.

Julklappsutdelning blev det däremot på juldagen, då en granne bett mig vara jultomte/tomtemor i hennes hem. Där fanns tretton vuxna och tre barn. Så roligt det var att se barnens spända förväntningar och lysande ögon, när de fick det ena paketet efter det andra. Enligt vad jag kunde förstå fick jag klart godkänt som stand-in för tomten.











Med tips från stickvännen Kine har jag stickat varsin fuskolle till min brors barnbarn, två flickor A 7½ år och T 5 år, som de ska använda i stället för halsduk när det åker skidor. Min bror och svägerska ska överlämna dem i slutet av veckan när de träffar barnbarnen i Sundsvall.

På annandagen blir det nog mest stickning för min del. Har en del kvar på sockorna som ska överlämnas till min mans brorsbarnbarn, som ska besöka oss på torsdag. Så det blir en lugn och skön dag i morgon också. God fortsättning önskar jag alla, som hittar till min blogg.

4 kommentarer:

  1. God fortsättning till dig också önskar jag.

    SvaraRadera
  2. Visst är det något visst med tomten? Han kom till våra barnbarn också med jättemånga klappar till 8vuxna och 4 små barn. Barnen blev som tur var jätteglada för vad de fick - några leksaker och mycket kläder och praktiska saker - bra julafton! Idag Annandagen, slappar vi bara och tar en promenad. Dina fuskiskar blev jättefina!
    Kram Kine

    SvaraRadera
  3. Åhh vilken vacker tomtemor! :) Jag fick många fina klappar, men även en icke önskvärd sådan; magsjuka. :( Men det går väl snart över.. God fortsättning till er oxå! Hoppas vi ses snart! KRAM, Sofia

    SvaraRadera
  4. Tomten var här..men gick till fårhuset o tittade på lammen som föddes på julafton.Han smög försiktigt hit men stannade inte länge.Mycket att göra..hoppas han tar det lugnt.Det ska ju vi också göra nu när allt "är färdigt".
    Må så gott.Kram/Ella.

    SvaraRadera