onsdag 22 augusti 2007

2½ kg Västeråsgurkor

Så var det dags för inläggning av årets behov av ättiksgurka. Nisse älskar gurka och vill alltid ha det på sin frukostsmörgås. Ja, också jag tycker det är gott på en leverpastejsmörgås. Fick tag på mycket fina gurkor i min ICA-affär. Fyllde en påse som vägde 2½ kg. Så var det bara att skära i skivor och fylla på burkar tillsammans med dillkronor, ättikslag och senapsfrö. Det blev 2 stora burkar och 2 mindre. Visst finns det färdiga ättiksgurkor att köpa, men det är en tradition jag har med mig från min mamma.Jag minns att hon alltid gjorde ättiksgurka så vi hade hela vintern.Tänkte att jag skulle uppdatera hur långt jag kommit på min Mystery Stole 3. Håller som bäst på med ledtråd 6, dvs vingen. Inte heller jag tycker det är så kul med en asymmetrisk sjal, samtidigt som jag är glad att jag inte behöll den kortare versionen. Vet inte hur den blivit då, eftersom vingen inte tillför så mycket på längden. Den hade sett ganska stympad ut. Jag ska sticka färdig den och den kanske blir bra när den väl blivit blockad. Eftersom det här är min första spetssjal har jag i alla fall lärt mig mycket, som jag hoppas ha glädje av när jag ska börja med Hanami KAL, som startar i slutet av nästa vecka. Där har jag mönstret och vet redan från början att den är symmetrisk, då det inte är någon mysteriesjal. Ska bli intressant att se hur det upplägget blir.

4 kommentarer:

  1. Oooh så fin din sjal är, och det ska bli så spännande att få se 'körsbärs'-sjalen när den är igång.
    Kram Lisbeth

    SvaraRadera
  2. Gurkor kan man aldrig få för mycket av!Blev alldeles betagen i sjalen på cafeét.Lätt som en plätt o vacker som spindelnät!Vi ses på Lördag om allt går som jag tänkt.
    Kram/Ella.

    SvaraRadera
  3. Så fin och välgjord din sjal blir! Förstår att du måste sitta i lugn och ro och sticka den - inte på café! Gurkor brukade jag också lägga in - länge sedan sist. Kan man få ditt recept?
    Vi ses på lördag på handverksdagarna i Linköping!Kram Kine

    SvaraRadera
  4. Jag lägger också in gurkor av tradition, också från min mamma, och mormor.

    http://www.foolishpleasure.net/the-famous-bouveng-gherkins/

    SvaraRadera