torsdag 26 juli 2007

Det går inte så fort

Jag lovade ju tidigare att visa bilder på min Mystery Stole 3. Har precis börjat på ledtråd 3, så det har inte gått så fort. Jag är ju inte så van vid spetsstickning, men det är inte det som är problemet. Det är garnet. Det är tunt som sytråd och består av hälften merinoull och hälften silke. Ett mycket fint garn, men passar inte mig. Helt hopplöst när man råkar tappa en maska eller göra något fel. Woops säger maskan och sticker flera varv ner och med alla hoptagningar är det inte så lätt att rekonstruera maskan igen, utan det är att repa upp några varv och få upp maskorna på nytt på stickan. Vissa varv har jag stickat både tre och fyra gånger. Om jag inte vore den envisa entusiast jag är, hade jag givit upp för länge sen. Som tröst läser jag i kommentarerna på Melanies blog, att det inte bara är jag som har problem. Någon hade startat om 9 gånger.

På slutet av ledtråd 2 har det kännts mycket bättre. Jag kanske har fått grepp om hur jag ska göra för att sticka rätt från början och slippa repa upp. Så jag ser fram emot att fortsätta med ledtråd 3 och och sedan ledtråd 4. Någon ny ledtråd kommer inte denna vecka, så jag kanske hinner ikapp något.

Så här ser i alla fall min MS3 ut. Pärlorna är små pch syns bara som glitter i mönstret.

2 kommentarer:

  1. Men ÅHHHH så fiiiin!! Du kan ju visst! Skam den som ger sig, säg! Min hjärtansjal har artat sig igen, så nu finns det hopp om'et! Faaast, garnet är på upphällningen, så jag vet inte om jag ska ha den så pass liten, eller om jag ska chansa på att beställa mer garn (Garnhärvan är snabb på att leverera!) och sticka lite i nästa vecka oxå.... Vi ses på måndag! KRAM Sofia

    SvaraRadera
  2. Den blir ju jättefin, och i det garnet så blir den garanterat helskön att ha på sig!

    SvaraRadera