tisdag 23 juni 2009

Äntligen sommar

Åtminstone den här veckan enligt prognoserna. Skönt var det med värmen och att kunna sitta i trädgården och njuta. Nu börjar rosorna att blomma och det är en härlig tid.
















Den tacksamma kängrosen Flammentanz, som blommar troget varje sommar. Tyvärr blommar den bara en gång och skräpar ganska mycket när blomningen är över.

































Den vackra rosa rosen är en Louise Odier, som sprider en underbar doft när man passerar den. Den återkommer med blommor flera gånger under sommaren ända in på hösten. Det tycks som om klängrosorna trivs bäst hos mig. Flera rosor har inte överlevt vintern och måste ersättas med nya.

Idag skrev jag på en protestlista, vilket jag inte gör så ofta. Anledningen var att man ska slå igen biblioteksfilialen i Hageby vid årsskiftet 2009/2010. Mycket tråkigt då jag tycker det är mycket trevligare att gå dit än att besöka huvudbiblioteket inne i stan. Utbudet kanske inte är så stort, men man kan ju alltid beställa hem det man saknar från andra bibliotek. Besparingar och åter besparingar!! Men pengar finns att göra "bulor", som liknar nyckelpigor, på våra gator. Bilen gungar från den ena sidan till den andra hur försiktigt man än försöker köra över dem. Till saken hör att de är mycket märkligt placerade, alldeles i närheten av utfarten till en mycket trafikerad huvudled, där man ändå saktar ner. Ska ta med kameran i morgon på hundpromenaden och se om jag kan fota "eländet". Lånade Erica Laurells "Väldigt virkat", som var alldeles nyinkommen till biblioteket.

Efter besöket på biblioteket hade jag ett ärende till Apoteket i Hageby och passade då på att göra en ny blodtrycksmätning. Till min glädje var nu trycket 138/85, vilket ligger under gränsvärdet och inte något att oroa sig över. Skönt!!! Hade också ett telefonsamtal med operationsplaneringen på Vrinnevi. Som jag visste sedan tidigare, blir det inte aktuellt med någon operation förrän tidigast i september. Eftersom maken fått kallelse till Sophiahemmet den 7 september, ville jag framföra att jag vill vänta till efter det datumet. Tuffa månader att vänta på operationen, men en vecka eller två ytterligare gör ju inget.

5 kommentarer:

  1. Those are beautiful roses Metta - I've never been lucky enough (or skilled enough) to have my roses survive.

    SvaraRadera
  2. Love those roses - summer must be in full swing for you now.

    SvaraRadera
  3. Så fina rosor du har! Jag har en ros som jag i år för första gången vågade beskära ordentligt och den blev fin i formen men ser inte ut att ha så mycket knoppar. Funderar på att skaffa flera nu.

    Önskar dig en skön dag i trädgården!
    Boel

    SvaraRadera
  4. Så fina rosor du har. Vår klätterros har inte slagit ut ännu.
    Skönt att blodtrycket var bättre och jag hoppas verkligen det ordnar sig med din operation och bra vistelse för din man under tiden.
    Må gott

    SvaraRadera
  5. Vilka vackra rosor!! Bra att du skrev på så kanske biblioteket får vara kvar. Förstår inte hur de tänker när de lägger ner biblioteken.

    SvaraRadera